سیاست خارجی آمریکا در دوران پساترامپ

به گزارش وبلاگ ستاره، انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در حالی به روزها و لحظات حساس خود رسیده که موضوع سیاست خارجی آمریکا و میزان تغییرات در آن به مساله اصلی این روزهای ناظران سیاسی در این کشور تبدیل شده است.

سیاست خارجی آمریکا در دوران پساترامپ

انتخابات 2020 آمریکا به خط انتها خود رسید و اکنون بسیاری در آمریکا و دیگر نقاط دنیا در انتظار ادای مراسم سوگند و شروع به کار رئیس جمهور جدید هستند.آنان منتظرند ببینند که بایدن 78ساله بنای سیاست خارجی جدید آمریکا را بر چه اصول و محورهایی خواهد گذاشت.

مقام ریاست جمهوری آمریکا پست مهمی در دنیا تلقی می شود که به سبب میزان تاثیرگذاری سیاست خارجی این کشور بر فرایندهای منطقه ای و بین المللی اهمیت دوچندانی پیدا می نماید.

روینمودهای غالب تبیینی، تحلیلی و اجرایی درحوزه سیاست خارجی امریکا را می توان ترکیبی از واقع گرایی، ژئوپلتیک، نئولیبرالیسم سیاسی و مالی، محافظه کاری و نئومحافظه کاری، ناسیونالیسم و این اواخر ورود روینمودهای مرکانتیلیسم مالی و پوپولیسم دانست. این روینمودها و نظریه ها در قالب کارگزاران و با موضوع نقش در سیاست خارجی ایالات متحده ظهور، بروز و اجرایی می شوند.

اگرچه در نگاه بسیاری از ناظران سیاسی آمریکا، سیاست خارجی ترامپ به عنوان یک دگردیسی معنادار در جهت گیری کلان(Comperhensive Shift) اجرایی شد اما به نظر می رسد که سیاست خارجی چهارساله ترامپ بخشی از فرایندهای تکمیلی سیاست خارجی در ایالات متحده باشد.

فرید زکریا استاد آمریکایی روابط بین الملل، سیاست خارجی آمریکای ترامپ را پالئو- محافظه کاری در ترجمان یک فلسفه سیاسی مبتنی بر ملی گرایی، دولت محدود، سنت گرایی آمریکایی، محدودیت بر مهاجرت و منطقه گرایی می داند. الگوی رفتاری مرکزی سیاست خارجی دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری است. اما ادراک ذهنی و مطلوبیت های راهبردی مقام های دولت ترامپ در قبال ایران علاوه بر سیاست فشار حداکثری، باقی مانده در جنگ سرد است؛ سیاستی که با نمادها و نشانه هایی همچون مهار معنا می یابد.

اما بایدن سیاست خارجی دولت آینده آمریکا را در یادداشتی تحت عنوان چرا آمریکا باید دوباره رهبری (دنیا) را برعهده بگیرد در نشریه فارن افرز تشریح نموده بود. محور سیاست خارجی دولت احتمالی بایدن بازدارندگی-مهار به وسیله اجماع سازی و ائتلاف سازی است.

سیاست خارجی آمریکا با دنیا چه کرد؟

در چهار سال دوره ریاست جمهوری ترامپ، سیاست خارچی آمریکا با فرار و نشیب ها و چالش های گسترده ای روبه رو بود که با عدم موفقیت در حوزه های مختلف چالش های گسترده ای را برای دنیا ایجاد کرد.

سیاست خارجی ترامپ با سیاست فشار حداکثری در آمریکای شمالی شروع شد و پس از خاورمیانه و ایران به چین رسید. درک دولت ترامپ و کارگزاران سیاست خارجی این کشور بر این مبنا بود که با فشارهای همه جانبه می توان بیشترین منافع را از میان بده بستان های سیاسی به دست آورد.

ترامپ اگرچه توانست در حوزه آمریکای شمالی(نفتا) با توافقی جدید با کانادا و مکزیک تاحدودی سیاست خارجی خود را بر این کشورها تحیمل کند اما سیاست فشار بر اروپا، چین و ایران عملا با شکست روبه رو شد.

پیگیری جنگ تجاری با اتحادیه اروپا و فشار بر متحدان اروپایی ناتو جهت افزایش هزینه های نظامی باعث شد تا به گفته خود مقامات اروپایی شکافی عمیق در مناسبات فرا آتلانتیکی ایجاد شود.

اما در خصوص چین، ترامپ در سال 2017 یک هیات رسمی را مامور آنالیز سیاست های چین کرد و در مارس 2018(اسفند1397) روی 3 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه وضع کرد. با اقدام متقابل چینی ها به طور عملی جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین شروع شد و باعث شد تا تنش مالی و به تبع آن تنش در حوزه های سیاسی و نظامی میان این دو کشور افزایش یابد.

اما موضوع ایران و توافق هسته ای سال 2015 از همان روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ به چالش اصلی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد چراکه دولت ترامپ به دنبال خروج از این توافق بین المللی و چندجانبه بود و بسیاری از کشورهای عضو این توافق مخالف این اقدام آمریکا بودند اما انتها دولت ترامپ در اقدامی یکجانبه به مانند سایر توافق های بین المللی در اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد.

در مجموع رئیس جمهوری آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود از 22 سازمان و توافقنامه بین المللی یا دوجانبه خارج شد از جمله این سازمان ها و توافقنامه ها می توان به سازمان یونسکو و توافق بین المللی اقلیمی پاریس درباره آب و هوا اشاره نمود و آخرین سازمانی که ترامپ از آن خارج شد، سازمان دنیای بهداشت است که وی پس از وارد کردن اتهاماتی به آن مبنی بر عملکرد نادرست در قبال کرونا، مراتب خروج آمریکا از این سازمان را خاطرنشان کرد.

تغییرات سیاست خارجی آمریکا در پهنه دنیای

سیاست خارجی آمریکا اساسا در چارچوب شیفت راهبردی تبیین نمی شود اما تغییرات و ابزارها در میان جمهوریخواهان و دموکرات ها دارای تفاوت های بنیادینی است. دموکرات ها در سال های اخیر به ویژه دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نشان دادند که تمایل بیشتری به چندجانبه گرایی و همکاری با متحدان سنتی خود مانند اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی برای تاثیرگذاری بر فرایندهای بین المللی و حفظ منافع ملی دارند اما سیاست خارجی جمهوریخواهان مملو از نشانه های یکجانبه گرایی، نادیده انگاری نهادهای بین المللی و بهره گیری از قدرت نظامی در عرصه سیاست دنیای دارد که اوج این اقدامات را می توان در خروج یکجانبه از توافق برجام و خروج از نهادهای بین المللی دید.

با خروج احتمالی ترامپ از کاخ سفید و حضور بایدن در مسند قدرت، ما شاهد فرایند بازگشت پذیری در سیاست خارجی آمریکا خواهیم بود. البته این بازگشت پذیری نه یک فرایند یکباره ای بلکه به صورت یک فرایند مرحله ای خواهد بود.

به نظر می رسد که ابتدا آمریکای بایدن مناسبات این کشور با نهادهای بین المللی را سر و سامان دهد به نحوی که روز چهارشنبه پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پار یس، بایدن در اظهارنظری تاکید نمود که پس از ورود به کاخ سفید به این توافق مهم بین المللی در حوزه اقلیمی بازخواهد گشت.

البته بایدن پیش از این و در کارزارهای انتخاباتی اعلام نموده بود به توافق برجام بر می شود اما سیاست خارجی احتمالی بایدن مبتنی بر نقش یابی راهبردی و بازسازی ائتلاف های راهبردی در قبال ایران خواهد بود. به نظر می رسد که دولت بایدن کوشش می نماید تا مولفه هایی از سیاست فشار حداکثری ترامپ همچون حفظ تحریم ها به ویژه تحریم های اولیه همراه با کاهش وزن راهبردی و ژئوپلتیکی ایران در حوزه های منطقه ای را حفظ کند.

اما سیاست خارجی احتمالی دولت بایدن در قبال کشورهایی همانند روسیه و چین محدودکننده و در چارچوب راهبرد مهار عمل خواهد نمود. اگرچه در این میان جنگ تجاری در شکل تقابلی کم رنگ خواهد شد اما محدودسازی راهبردی و تاکتیکی چین به وسیله همکاری با متحدان اروپایی و آسیایی و نیز نهادهای بین المللی پپیگیری می شود.

در فرجام به نظر می رسد که بنیان های سیاست خارجی دولت اینده آمریکا برسه محور بازدارندگی- مهار و همکاری چندجانبه خواهد بود.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "سیاست خارجی آمریکا در دوران پساترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست خارجی آمریکا در دوران پساترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید