عکس ، آینده خورشید را در تصاویر شگفت انگیز جیمز وب ببینید! ، جزئیات جدیدی که از سحابی حلقه مشاهده شد

به گزارش وبلاگ ستاره، وقتی خورشید بمیرد چه شکلی می گردد؟ تصاویر ناسا، نگاهی اجمالی به زندگی پس از مرگ خورشید است. البته نگران نباشید، حداقل 5 میلیارد سال تا مرگ خورشید به جای مانده است.

عکس ، آینده خورشید را در تصاویر شگفت انگیز جیمز وب ببینید! ، جزئیات جدیدی که از سحابی حلقه مشاهده شد

به گزارش وبلاگ ستاره و به نقل از میل آنلاین، اخترشناسان عکس تماشایی تازهی از سحابی حلقه به اشتراک گذاشته اند که به وسیله تلسکوپ فضایی جیمزوب گرفته شده است. این عکس با دوربینی متفاوت از دوربینی که در این ماه تصویر مشابهی گرفته بود، گرفته شده و ویژگی های تازهی از این سحابی را به ما نشان می دهد.

این تصویر الهام بخش، مراحل پایانی زندگی یک ستاره دور را به تصویر می کشد و می توان گفت توصیفی از آینده خورشید در 5 میلیارد سال آینده است. این تصویر به وسیله تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا گرفته شده و ویژگی های تازهی از ساختار تماشایی دونات مانند گاز درخشان معروف به سحابی حلقه را نشان می دهد.

این سحابی مسحورنماینده که با نام مسیه 57 نیز شناخته می گردد، در فاصله 2600 سال نوری از زمین واقع شده است و از ستاره ای در حال مرگ که لایه های بیرونی خود را بیرون رانده، متولد شده است. این بیرون راندن مواد ستاره ای به فضا است که به شاهکار کیهانی ساختار متمایز و رنگ های پر جنب وجوش داده است.

عکس گرفته شده با دوربین MIRI جیمزوب

تصویر مشابهی که به وسیله جیمزوب گرفته شده در اوایل این ماه منتشر شد، اما تصویر تازه که با دوربینی متفاوت به وسیله رصدخانه 10 میلیارد دلاری گرفته شده، جزئیاتی از منطقه ها بیرونی حلقه را نشان می دهد که قبلا دیده نشده بود.

مسیه 57 یا سحابی حلقه یکی از و زیباترین سحابی های سیاره ای است که دمی شناسیم. در میان عکاسان نجومی بسیار محبوب است، زیرا از دید ما زاویه مطلوبی دارد و می توان با یک تلسکوپ کوچک هم از آن عکس گرفت. این سحابی در جنوب ستاره درخشان وگا واقع شده است که آن را به صورت ستاره ای درخشان در مثلث معروف تابستانی می بینیم.

پروفسور مایک بارلو، استاد دانشگاه کالج لندن، دانشمند ارشد پروژه سحابی حلقه جیمزوب گفت: این تصویر قابل توجه از دوربین مادون قرمز میانه (MIRI) جیمزوب جزئیات و کمان های بیرونی تازهی را نشان می دهد که ما نمی توانستیم با دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) مشاهده کنیم. این جزئیات در مرحل تبدیل شدن ستاره مرکزی به غول سرخ، قبل از اینکه بیشتر مواد خود را به بیرون پرتاب کند و به ستاره کوتوله سفید داغ فعلی تبدیل گردد، شکل گرفته اند. تحلیل اولیه نشان می دهد که یک ستاره همراه کم جرم با مداری غیرعادی، هنگامی که ستاره در حال مرگ هر 280 سال یک بار از نزدیک آن می گذرد، باعث آزاد شدن بیشتر مواد از آن می گردد و این کمان ها را ایجاد می نماید.

حلقه اصلی سحابی از 20 هزار توده گاز هیدروژن مولکولی متراکم تشکیل شده که هر کدام جرمی به مقدار زمین دارد، اما درست فراتر از این لبه بیرونی حلقه اصلی، تصویر MIRI (ابزار مادون قرمز میانی) جیمزوب برای اولین بارحدود 10 کمان متحدالمرکز را نشان داد. ستاره شناسان می گویند که این حلقه ها باید حدودا هر 280 سال یک بار شکل گرفته باشند.

با این حال، هیچ فرآیند شناخته شده ای که در تکامل یک ستاره به سحابی دخیل است، چنین دوره زمانی را ندارد، بنابراین اعتقاد بر این است که کمان ها از برهم کنش غول سرخ در حال مرگ با یک ستاره همراه شکل گرفته اند.

با تجزیه و تحلیل تصاویر مختلف از سحابی حلقه، محققان امیدوارند که فرآیندهای پیچیده پشت تشکیل و تکامل چیزهایی مانند آن را بهتر درک نمایند. مسیه 57 که در صورت فلکی لیرا یا شلیاق واقع شده است، در میان ستاره نگاران محبوب است، زیرا حتی با یک تلسکوپ کوچک نیز می توان ساختار دونات مانند گاز درخشان آن را مشاهده کرد.

چیزی که سحابی های سیاره ای را بسیار مجذوب کننده می نماید، اشکال و الگوهای متنوع آن هاست. آن ها اغلب شامل حلقه های ظریف و درخشان، حباب های در حال انبساط یا ابرهای درهم پیچیده و نازک هستند. درست مانند آتش بازی، عناصر شیمیایی مختلف در سحابی، نورهایی با رنگ های خاص ساطع می نمایند. این نورها به اخترشناسان امکان آنالیز تکامل شیمیایی سحابی را می دهد.

عکس گرفته شده با ابزار NIRCam جیمزوب

دانشمندان فکر می نمایند خورشید ما پنج میلیارد سال بعد، به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد که بیش از 100 برابر بزرگتر از مقدار فعلی آن است.در نهایت، گاز و گرد و غبار را بیرون پرتاب می نماید و هسته به یک ستاره کوتوله سفید کوچک تبدیل خواهد شد که برای هزاران سال می درخشد تا یک سحابی سیاره ای حلقه ای شکل مانند سحابی حلقه ایجاد کند. در این فرآیند احتمالا هر شکلی از حیات در سیاره ما از بین خواهدرفت، اما اینکه هسته سنگی زمین باقی بماند یا خیر تعیین نیست.

بیشتر بخوانید:

  • سیاره ای که درون سیاره زمین است! | کشف رازهای هسته زمین با داده های لرزه نگاری

جیمزوب در روز کریسمس 2021 از مرکز فضایی گویان با هدف نگاه کردن به گذشته کیهان در زمان طلوع دنیا پرتاب شد. اخترشناسان امیدوارند که جیمزوب بتواند آنچه را که تنها چندصد میلیون سال پس از انفجار بزرگ رخ داده، به ما نشان دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "عکس ، آینده خورشید را در تصاویر شگفت انگیز جیمز وب ببینید! ، جزئیات جدیدی که از سحابی حلقه مشاهده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، آینده خورشید را در تصاویر شگفت انگیز جیمز وب ببینید! ، جزئیات جدیدی که از سحابی حلقه مشاهده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید