ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح از سوی وزارت دفاع پرتاب شد
به گزارش وبلاگ ستاره، ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح از سوی وزارت دفاع با موفقیت پرتاب شد این ماهواره بر توانایی حمل ماهواره تا وزن 220 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری را دارد.

وبلاگ ستاره - وزارت دفاع از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر ذوالجناح با سوخت ترکیبی با هدف تست زیرمداری اطلاع داد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع از پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ذوالجناح با سوخت ترکیبی اطلاع داد.
به گفته وی، دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور برای نخستین بار در حوزه فضایی صورت می گیرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، ماهواره بر ذوالجناح سه مرحله ای و دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است.
همچنین توانایی حمل ماهواره تا وزن 220 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری دارد.
حسینی می گوید: این ماهواره بر از نظر ویژگی های فنی قابل رقابت با ماهواره برهای روز جهان است.
استفاده از قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور در ذوالجناح
حسینی توضیح داد: از مهم ترین دستاوردهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از 750 تن و صحه گذاری سایر فناوری های جدید به کاررفته در این محصول است.
به گفته سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، ایده اصلی ماهواره بر ذوالجناح دو تا سه سال پیش مطرح شد و هدف، صحه گذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود.
حسینی ادامه داد: ماهواره بر ذوالجناح در مرحله یک حدود 70 ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع 15 کیلومتری می رساند و در این ارتفاع بوستر جدا می گردد.
ذوالجناح پس از گذراندن تست های تحقیقاتی و تثبیت فناوری، آمادگی قرار دادن ماهواره های عملیاتی در مدار خواهد داشت.
کاهش هزینه ها و افزایش سرعت دستیابی به اهداف از جمله ویژگی های اصلی ذوالجناح ذکر شده است که با توجه به قابلیت پرتاب از سکوی متحرک، امکان قرار دادن ماهواره در مدار خورشیدآهنگ را فراهم می نماید.
حسینی گفت: با این پرتاب، به قوی ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحله اول و دوم این ماهواره بر سوخت جامد است و مرحله سوم سوخت مایع.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع همچنین گفت: سوخت جامد عمدتا در مراحل اول پرواز ماهواره بر استفاده می گردد؛ چراکه انرژی زیادی را در یک بازه زمانی کم می دهد.
به گفته حسینی، یک محموله تحقیقاتی هم در ماهواره بر ذوالجناح جاگذاری شده است و بخشی از زیرسیستم ها در این مرحله مورد تست قرار گرفتند که ارتعاشات و دما و … را اندازه گیری کردند.
یک محموله تحقیقاتی در ماهواره بر ذوالجناح جاگذاری شد
مأموریت ماهواره بر ذوالجناح، قرار دادن ماهواره ای با حداکثر 220 کیلوگرم در ارتفاع 500 کیلومتری و مدار دایروی است؛ حسینی این میزان توانمندی را نزدیک به ماهواره بر سیمرغ توصیف می نماید. او می گوید: هدف ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله ای که مد نظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم می توانیم یک ماهواره 220 کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعه ای از ماهواره ها که مجموع وزن شان 220 کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره موتور ذوالجناح گفت: این موتور حتی نسبت به موتورهای نظامی، قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحله اول آن 1.5 متر است، تراست 75 تن از آن گرفته ایم که قابلیت ارتقا تا 100 تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتورهای سوخت جامد است.
به گفته حسینی، در مرحله پایانی ماهواره بر ذوالجناح از سوخت مایع استفاده شده است؛ چرا که در مراحل بالایی احتیاج به زمان سوزش بالایی وجود دارد. در ذوالجناح 300 ثانیه به بالا پرواز صورت می گیرد؛ به همین دلیل، کنترل پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار با استفاده از سوخت مایع بیشتر می گردد.
ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح با موفقیت پرتاب شد
ماهواره بر سریر در آینده آماده خواهد شد
حسینی می گوید ماهواره بر سیمرغ یک محصول میانی است و در آینده ماهواره بر سریر آماده خواهد شد که یک تن محموله را در ارتفاع 1000 کیلومتری قرار می دهد.
با سروش می توان در ارتفاع 200 کیلومتری حدود 15 تن محموله قرار داد. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع می گوید قرار است با ماهواره بر سروش، ماهواره در مدار زمین آهنگ قرار بگیرد.
همچنین زمانی که سریر آماده شد، ماهواره بر سیمرغ عملا از رده خارج می گردد و برای محموله های سبک تر از ذوالجناح استفاده خواهد شد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ویژگی های دیگر ذوالجناح را بی احتیاجی از پایگاه پرتاب ثابت و قابلیت پرتاب به صورت متحرک عنوان نمود.
او در همین زمینه شرح داد: امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهواره های سبک بسیار متداول است،. منظومه سازی در فضا لازمه اش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان پذیر است.
حسینی اطلاع داد که ساخت موتورها یا پیشرانه های سرمازا (کرایوژنیک) در صنایع داخلی دنبال می گردد؛ همچنین موتور بهمن برای تناژهای بالای موتور سرمازا در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: زومیت
منبع: بیت ران