استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است

به گزارش وبلاگ ستاره، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است.

استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است

طی 2 سال اخیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان شرقی برنامه های گسترده و مهمی را در حوزه توریستی بوم گردی اجرا نموده و هر چند این صنعت در استان نوپا تلقی می گردد اما به علت استقبال توریستان داخلی و خارجی همیشه رو به توسعه بوده و چشم اندازهای روشنی را در این بخش ترسیم می نماید.

در حال حاضر اکوتوریسم (طبیعت گردی) به عنوان یکی از عناصر مهم جذب توریست داخلی و خارجی در کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، مصر، روسیه و حتی تعدادی از کشورهای اروپایی به شمار می رود و بر همین اساس آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیتها و امکانات گسترده در این خصوص می تواند در کشور به قطب تبدیل شده و از این صنعت درآمدزا به نحو مطلوب بهره مند گردد.

کارشناسان معتقدند، بوم گردی فرصت مناسبی است تا ضمن توسعه صنعت توریستی در هر منطقه، از جاذبه های توریستی به سبک سنتی بازدید و با فرهنگ و آداب و رسوم محلی و طبخ غذاهای محلی آشنا شوند که همین امر منجر به اجرای تورهای ورودی از داخل و خارج کشور خواهد شد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر 2 هزار و 700 روستای قابل سکونت در قالب 21 شهرستان، با آب و هوای مساعد چهار فصل و برخورداری از آثار و بناهای تاریخی همراه با طبیعت زیبا و اماکن توریستی فراوان از استان های مستعد برای توسعه بوم گردی در صنعت توریستی است.

با وجود اینکه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری آذربایجان شرقی در سالهای اخیر برای تقویت بوم گردی کوشیده اند اما این کوششها به هیچ عنوان کافی نبوده و ضروری است از استعدادها و ظرفیت های موجود برای جذب و جلب توریستان داخلی و خارجی بیش از پیش استفاده گردد.

یکی از کارشناسان و فعالان حوزه بوم گردی اظهار کرد: بوم گردی یا توریستی بر پایه زندگی سنتی منطقه ها کوچک روستایی در حقیقت نوعی احترام به فرهنگ و تاریخ گذشته و حال حاضر مردمانی است که از سالها قبل در یک اکوسیستم خاص زندگی نموده اند و هنوز بر آداب و رسوم نیاکان خود پایبندند.

علی صدقی با تاکید بر ظرفیت های بکر آذربایجان شرقی و بهره گیری از آنها در حوزه بوم گردی اضافه نمود: تمام ظرفیتها و جاذبه های شاخص توریستی در منطقه وجود دارد و باید از این ظرفیتها برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم استفاده گردد.

وی گفت: این مهم در جذب توریستهای خارجی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است، چون معمولا توریستان خارجی در اولین سفر به ایران دوست دارند توریستی کلاسیک را تجربه نمایند و این عده از توریستان علاقمند به انس با طبیعت هستند و می خواهند زندگی در میان مردم منطقه ها مختلف روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی آنها را تجربه نمایند.

صدقی پیرامون اینکه استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است، ادامه داد: امروز توریستی بر پایه بوم گردی در حال توسعه است و چون ایران جزو 10 کشور برتر جهان در حوزه آثار تاریخی و چشم اندازهای طبیعی هم ردیف با کشورهایی همانند اسپانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه است، باید سهم خود را از درآمدهای این صنعت نیز بستاند که متاسفانه تا به امروز در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.

وی یکی از بسترهای توسعه توریستی را توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و اضافه نمود: این نوع توریستی به علت اینکه برای توریستهای خارجی کم خرج است و خودشان علاقه به چنین سفرهایی دارند، می تواند درآمدزایی و اشتغالزایی مطلوبی برای اقتصاد کشور و استان در پی داشته باشد.

معاون توریستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این استان با داشتن ظرفیتهای بی بدیل طبیعی و تاریخی و تنوع آداب و رسوم در منطقه ها روستایی مستعد توسعه بوم گردی است، بر اهتمام ویژه برای توسعه بوم گردی تاکید نمود.

علیرضا بایرام زاده با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیتهای روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد تاکید مسئولان کشوری و استانی، جهت توسعه توریستی در منطقه است، ادامه داد: در این راستا تعداد 60 روستای هدف توریستی آذربایجان شرقی به منظور توسعه اقامتگاه های بوم گردی در اولویت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: رونق توریستی و ترویج صنایع دستی در جهت افزایش اشتغال در روستاهای هدف توریستی و دارای ارزش تاریخی مورد توجه است و برنامه های ویژه ای برای این روستاها با همکاری فرمانداری ها، ادارات میراث فرهنگی و بخشداری ها طراحی شده است.

بایرام زاده با اشاره به اقدامات و همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با ادارات شهرستان ها در تسهیل روند توسعه بوم گردی در آذربایجان شرقی اظهار کرد: معاونت توریستی استان با تدوین فرآیند واحد و کاهش بروکراسی اداری و تفویض اختیارات به رئیسان ادارات 21 شهرستان، در کوشش است روند توسعه و پیشرفت بوم گردی را در استان تسریع کند.

وی با بیان اینکه در ماههای آینده تعداد اقامتگاه های بوم گردی استان افزایش می یابد، گفت: در زمان حاضر درخواست برای صدور مجوز فعالیت اقامتگاه بومگردی در سطح استان افزایش چشمگیری دارد و این امر فرصت مناسبی برای فعالیت روستائیان و ارائه خدمات بومی به توریستان در منطقه ها روستایی و عشایری ایجاد می نماید.

بایرام زاده مجموع واحدهای بوم گردی موجود در آذربایجان شرقی را در حال حاضر 236 باب بیان کرد و گفت: این تعداد در 60 روستای هدف توریستی مجورهای لازم را اخذ نموده اند و به فعالیتهای خود ادامه می دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اهمیت و ارزش توریستی بومگردی در صنعت توریستی جهان گفت: امروز برای توریستان خارجی آنچه که از اهمیت بالا و مهم برای انگیزه حضورشان در ایران برخوردار است، نه گردش و سرگرمی در بازارها و فروشگاه های مدرن، بلکه حضور در متن زندگی اصیل مردم ایران و آذربایجان و اقامت در منطقه ها روستایی با طبیعت بکر است.

احمد حمزه زاده اظهار کرد: بر همین اساس آینده صنعت توریستی ایران و آذربایجان شرقی را باید در بوم گردی روستایی جستجو کرد.

وی ادامه داد: برای کسب رضایت توریستان، دستگاه های اجرایی استان باید در ایجاد زیرساختها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی، روستاهای دارای اقامتگاه بوم گردی را در اولویت قرار دهند و از سوی دیگر به منظور حفظ طبیعت بکر منطقه ها و معماری بومی روستایی باید برنامه ای مدون وجود داشته باشد.

حمزه زاده با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیتهای روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد توجه و تاکید میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با هدف توسعه توریستی در شهرستانهاست، یادآور شد: هم اکنون شهرستانهای کلیبر، مراغه، ورزقان و اهر دارای بیشترین تعداد واحدهای بوم گردی هستند که این امر منجر به توسعه صنعت توریستی در تمام منطقه ها و شهرستان ها می گردد.

وی اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان در جهت توسعه توریستی روستایی و بوم گردی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه تعداد اقامتگاه های بوم گردی در آینده نزدیک به چند برابر افزایش می یابد، اضافه نمود: باید توجه داشت که این نوع توریستی برای آژانس های مسافرتی نیز به علت هزینه های پایین اقامتی ارزان است.

حمزه زاده با بیان اینکه موضوع توریستی بوم گردی در آذربایجان شرقی به تدریج در حال تبدیل شدن به گفتمان عمومی صنعت توریستی است، از رسانه های گروهی و آژانس های مسافرتی درخواست کرد تا در این زمینه بیش از پیش ورود نموده و نسبت به معرفی و شناساندن ظرفیت های این صنعت به سایر استانها و کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه با میراث فرهنگی استان همکاری داشته باشند.

وی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بوم گردی، برپایی نمایشگاه های مختلف و معرفی صنایع دستی روستایی را از جمله اقدامات و فعالیتهای میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در توسعه بوم گردی برشمرد و یادآور شد: طی امسال بیش از 50 رویداد و جشنواره های مختلف در شهرها و روستاهای استان برای توسعه صنعت توریستی بومگردی اجرا شده است.

منبع: همگردی

به "استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان آذربایجان شرقی مستعد توسعه بوم گردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید