ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست

به گزارش وبلاگ ستاره، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تأکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، انجام خواهد شد.

ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست

یکی از مسائلی که مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن هم نظر هستند، شرایط نامناسب در حوزه ارتباطات پهن باند ثابت است. عوامل مختلفی باعث شده تا شرایط کنونی شکل بگیرد. یکی از دلایل بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمی گردد. زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخش های مختلف از آن حمایت می کردند. در آن موقع هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور ایجاد شده بود که همزمان با خصوصی سازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایه گذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به اشتباهات اتفاق افتاده در واگذاری مخابرات، اشاره نموده و گفته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد بعضی انحصارهاست. این اشتباه در سال 1388 در خصوصی سازی مخابرات انجام گرفت که داکت ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از عایدی سالانه اش را به عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه گذاری نکرد.

البته در این سال ها مدیران مخابراتی بارها به این مساله اشاره نموده اند که برطرف مشکل پهن باند ثابت، احتیاجمند اصلاح تعرفه های مخابراتی است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم تاکید نمود که مخابرات در 12 سال گذشته هیچگونه حمایتی از طرف دولت نداشته، در حالی که در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به علت زیانده نشدن شرکت های خصوصی به آن ها یاری می نمایند.

این در حالی است که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندی پیش درباره مسائل اینترنت در هفته های اخیر شرح داد: مشکل کلان تر ما این است که در چند سال گذشته سرمایه گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند علت صورت نگرفته است. یکی از دلایل مسائل تحریمی و افزایش هزینه ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریم ها، خیلی از محصولات مورداحتیاج صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به سرعت در کشور دنبال کنیم.

یاری دولت به اپراتورها نباید به انحصار بیشتر آنها یاری کند

در این راستا حسین فلاح جوشقانی- مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه دولت ها در کشورهای مختلف در حوزه شبکه پهن باند و توسعه زیرساخت های ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می نمایند، اظهار کرد: اینکه دولت ها برای شبکه ملی پهن باند و توسعه دسترسی پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می نمایند موضوعی اصولی است اما این موضوع نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب یاری کند. دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی که احتیاج به سرمایه گذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آن ها بلندمدت است، سرمایه گذاری نمایند.

وی شرح داد: از ابتدا در موافقت نامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شد که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، بخشی از عایدی خود را به عنوان تسهیم عایدی به دولت بدهد و بر همین اساس هم فرایند خصوصی سازی و واگذاری مخابرات انجام شد، البته مخابرات در سال های گذشته بخش عمده ای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این موضوع را در چارچوب قوانین پیگیری می نماید.

سود سهام مخابرات باید صرف توسعه شبکه مخابرات می شد

مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از سوی مخابرات گفت: مدیرعامل مخابرات اذعان نموده که سود سهام دولت را پرداخت نموده است این موضوع در حالی مطرح می گردد که سود بقیه سهامداران را نیز پرداخت نموده پس جای تعجب ندارد. یکی از توصیه های ما در طول سال های قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا بخشی از آن را به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق می افتاد شرایط شبکه خیلی بهتر از شرایط امروز بود.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه مخابرات یکی از مسائل پیش روی خود را افزایش نیافتن تعرفه می داند، گفت: در سال 92 موضوع هم کدسازی مطرح و اجرای این طرح موجب تقسیم تعرفه ها به تعرفه های بین استانی و داخل استانی شد. اجرای این طرح موجب کاهش عایدی مخابرات شد و لازم بود تا با اصلاح تعرفه جبران گردد.

وی ادامه داد: برای جبران این کاهش عایدی و بر اساس مطالعات اجرا شده با هماهنگی مخابرات طرحی ارائه که بر اساس آن برای هر خط تلفن آبونمان اضافه شد و تعرفه کارکرد نیز طوری معین شد که جبران نماینده این کاهش عایدی باشد. در ادامه هم با توجه به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح تعرفه ها اصلاح شد. در سال 1395 تعرفه داخل استان 50 درصد و تعرفه بین استانی 10 درصد افزایش یافت و مبالغی هم به عنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) اضافه نموده شد و گرد به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، معین شد. همه این موارد در راستای اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ بنابراین اینکه گفته می گردد تعرفه تلفن ثابت 12 سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.

رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه نمود: در سال 1397 دیوان عدالت اداری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را ابطال کرد و این موضوع سبب شد تا عایدی مخابرات سالانه حدود 600 میلیارد تومان کاهش یابد.

عایدی 900 میلیاردتومانی مخابرات با اضافه نمودن تعرفه تجاری و دولتی

فلاح جوشقانی گفت: برای جبران این موضوع، راه چاره بعدی اضافه شدن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود جایی که چند هزار شرکت حضور دارند و اعمال این طرح به اذعان مخابرات تا سالی 900 میلیارد تومان به عایدیهای این شرکت اضافه نمود و ابطال مصوبات کمیسیون به وسیله دیوان عدالت را جبران کرد.

وی توضیح داد: مخابرات شرکتی بزرگ با سبد خدمات متنوع است اما در سال های گذشته متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایه گذاری انجام نداده و این موضوع مربوط به مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات هم نیست بلکه این ضعف در همه سال های بعد از واگذاری مشهود بوده است. پس این ادعا که چون در تلفن ثابت افزایش تعرفه نداشته ایم بنابراین ضرر نموده ایم و مقصر آن دولت است، صحیح نیست.

مخابرات برای ایجاد 5 میلیون پورت پرسرعت اعلام آمادگی نموده بود

مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات گفت: سال گذشته خاطرنشان کردیم که در حوزه ارتباطات ثابت احتیاجمند 5 میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری نمایند. مخابرات ایران برای ایجاد 5 میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را 4000 میلیارد و سپس 5000 میلیارد تومان ذکر کرد.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: مخابرات خاطرنشان کرد که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد به همین علت در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت مقرر شد تا بخشی از هزینه مورد احتیاج برای توسعه به وسیله سرمایه گذاری سهامداران، بخشی دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، بخشی دیگر به وسیله اصلاح تعرفه ها و بقیه به وسیله دریافت تسهیلات تأمین گردد.

وی ادامه داد: در جلساتی که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راه اندازی یک ماهه این تجهیزات مطرح شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته تعدادی از شرکت های ارتباطات ثابت (FCP) نیز با توجه به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در چارچوب اجرای مصوبه 260 کمیسیون مبتنی بر بیت استریم نیز منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خود را شروع نمایند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی نموده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از سوی مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت استریم هم با شرکت های بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.

ادعای ایجاد یک میلیون پورت صحیح نیست

مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اضافه نمود: البته برای تأمین هزینه اجرای 5 میلیون پورت به وسیله مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه 20 درصدی هزینه ها را جبران کند و 80 درصد مابقی هم عهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود 650 هزار پورت پرسرعت دارد که 180 هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ بنابراین ادعای ایجاد یک میلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری داده اند، صحیح نیست.

فلاح جوشقانی اظهار کرد: مخابرات، شرکتی پرهزینه و دارای انحصار است که در سال های گذشته سرمایه گذاری لازم برای توسعه شبکه و خدمات را انجام نداده و علت آن مطمئناً تعرفه نبوده است. عدم سرمایه گذاری، نداشتن سبد سرویس متنوع، هزینه نگهداری بسیار بالای شبکه به علت قدیمی بودن فناوری، عدم انعطاف پذیری، عدم راهبرد بازاریابی، عدم مشتری مداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و به طورکلی نداشتن ذهنیت اداره بنگاه مبتنی بر مؤلفه های مالی از عوامل اصلی مسائل مخابرات است که ضروری است اصلاح گردد.

وی اضافه نمود: البته اصلاح تعرفه در کوتاه مدت منوط به تعهد مخابرات برای استفاده از عایدی حاصل از افزایش تعرفه در سرمایه گذاری مورد احتیاج برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت در شبکه ملی اطلاعات است، به شرط آنکه شرکت مخابرات چارچوب های رقابت با سایر بازیگران این حوزه را نیز رعایت کند.

تاکید وزیر ارتباطات به ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر

مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات گفت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت را توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر، اعلام و تأکید نموده است. بر این موضوع در حکم انتصاب رئیس تازه رگولاتوری نیز به عنوان مأموریت ویژه تأکید شده است و امیدواریم با یاری همه بخش ها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، محقق گردد.

فلاح جوشقانی اضافه نمود: در حال حاضر اراده و نظر وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت های ارتباطات ثابت بر همکاری و تعامل قانونی و دور از انحصار با شرکت مخابرات است اما در عین حال مجموعه اقدامات برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت محدود و معطل اقدام مخابرات نخواهد ماند و این موضوع با مخابرات و یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات انجام خواهد شد.

وی در سرانجام اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخش ها، به ویژه شرکت مخابرات ایران، هر چه زودتر توسعه شبکه و خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر تا درب همه ساختمان ها و منازل کشور اتفاق بیفتد و مردم عزیز از خدمات پرسرعت باکیفیت بهره مند شوند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای ایجاد یک میلیون پورت پرسرعت صحیح نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید