ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش وبلاگ ستاره، رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با فرایند رو به رشد کسب و کارهای دانش بنیان اکنون کشورمان در حال گذر از اقتصاد خرد به کلان و عبور از اقتصاد تک محصولی نفتی به اقتصاد دانش بنیان است.

ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است

اسماعیل قادری فر روز شنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان اضافه نمود: در حال حاضر شمار شرکتهای دانش بنیان کشور از مرز پنج هزار و 700 شرکت عبور نموده و شرکتهای استارتاپی و نوبنیاد به هفت هزار مورد رسیده است که در مجموع جمعیتی معادل 300 هزار نفر در این مجموعه های فن محور مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: فعالیت پارکهای علم و فناوری این نوید را به جمهوری اسلامی ایران می دهد که به قدرت برتر فناوری در منطقه دست یابد ضمن آن که ایران اکنون در صنایع نانو، فناوری فضایی، پزشکی و سایر حوزه های مرتبط با دانش پیشرفته رتبه خوبی در سطح دنیا دارد.

رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسائل پیش روی شرکتهای دانش بنیان را سه دسته دانست و گفت: یک مساله مهم بازارسازی برای محصولات فناورانه است که باید دستگاههای اجرایی و حاکمیتی مانند وزارت صنعت، موضوع منع واردات یا افزایش تعرفه فراوریات مشابه داخل را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند تا از ظرفیت فراوریات مجموعه های فناور داخلی استفاده گردد.

قادری فر اضافه نمود: نظام تامین اقتصادی فناوری نیز موضوع مهمی است، اگر چه بانکهای عامل و صندوق توسعه ملی در سالهای اخیر مبالغ خوبی را در اختیار کسب و کارهای دانش بنیان قرارداده اند اما همچنان باید تامین اقتصادی این شرکتها توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: البته استانداردسازی و تطبیق استاندارد محصولات فناورانه با محصولات فراوری خارج و کالاهای فناوری که اکنون به کشور وارد می شوند به عنوان دیگر اولویت فعالیتهای دانش بنیان باید مد نظر این مجموعه ها قرار گیرد تا همه این موارد از جمله موضوع نظام بیمه ای شرکتها نیز برطرف گردد.

رشد 300 ساله ایران

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم نیز در جمع فعالان شرکتهای دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان گفت: ایران دارای قابلیتهای مهم توسعه است و یکی از نشریات معتبر علمی غرب در توصیف این فرایند گفته است ایران طی 30 سال قبل به اندازه 300 سال رشد داشته است.

علیرضا منادی سفیدان اضافه نمود: آنها معتقدند علم ایرانیها اژدهاست که در صورت تقویت و رشد آن این اژدها همه چیز را خواهد بلعید به همین دلیل است که ایران سالها و قرنها از توسعه علمی دور نگه داشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص الزام مصرف نمایندگان داخلی به تامین محصولات خود از فراوریات دانش بنیان و برطرف موانع اداری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان، این کمیسیون در کنار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گامهای مثبتی برداشته و در قالب مصوبات جدید، موضوع برطرف موانع فعالیت این شرکتها را در دستور کار قرار داده است.

عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: هدف ما از بازدیدهای اینچنینی رصد ضعفهای قانونی و عدم اجرای قانون در حمایت از صنایع دانش بنیان است.

حبیب الله دهمرده اضافه نمود: از جمله مسائلی که در خصوص فعالیت شرکتهای دانش بنیان وجود دارد رغبت مصرف نماینده به استفاده از کالای فراوری خارجی است لذا کاری که باید انجام گردد این است که دستگاههای دولتی ملزم به تامین احتیاج خود از محصولات داخلی شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی دولتمردان در اجرای مصوبات یاد شده، قانون را دور می زنند و با سلیقه خود اقدام به واردات غیراصولی می نمایند لذا باید دستگاههای نظارتی در کنار فعالیت نظارتی نمایندگان مجلس برای برخورد با تخلفات وارد عمل شوند.

این نماینده مجلس گفت: شرکتهای فراوریی دانش بنیان نیز باید محصولات خود را به مصرف نماینده بشناسانند تا مصرف نماینده بداند احتیاجش در داخل تامین می گردد.

دهمرده اضافه نمود : دولت باید با صدور بخشنامه هایی دستگاهها را ملزم به استفاده از فراوریات داخل کند و حتی برای تخصیص ارز به بخش خصوصی نیز این قید را بگذارد که تنها در صورت نبود مشابه داخلی اجازه واردات کالایی را خواهند داشت.

کمبود زیرساختهای انرژی

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این جمع گفت: این مجموعه به عنوان یکی از سه پارک فناور کشور تامین نماینده احتیاج صنایع مهم و پیشرفته کشور است و اکنون بسیاری از صنایع عظیم و حساس کشور احتیاجهای فناورانه خود را به وسیله همکاری با این مجموعه ها تامین می نمایند.

رضا قنبری اضافه نمود: هم اکنون 350 شرکت دانش بنیان و فناور با چهار هزار و 900 نیروی متخصص در پارک علم و فناوری خراسان فعالیت دارند که 85 درصد آنان دارای مدرک لیسانس به بالا هستند و دهها نفر از اعضا هیات علمی دانشگاههای مشهد نیز در این شرکتها مشغول به کار شده اند.

وی اضافه نمود: بودجه جاری مجموعه پارک خراسان سال جاری 330 میلیارد ریال است اما به دلیل عدم ارائه بودجه عمرانی این مجموعه با مسائل عدیده ای روبرو است.

او ادامه داد: مساله ای برای تامین زمین جهت شرکتهای دانش بنیان جدید نداریم اما تامین زیرساختها مانع فعالیت این شرکتهای تازه تاسیس شده است که تامین برق یکی از این موارد است که نهادهای خدمات رسان به واسطه معذوریتهای قانونی از ارائه ظرفیت برق بیشتر به پارک خودداری می نمایند لذا خواهان رسیدگی به این موضوع از سوی کمیسیون آموزش مجلس هستیم.

اعضا کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از شرکتهای دانش بنیان پرتو صنعت پاژ، سامان داروی هشتم، آرون زیست طب پاژ، احیا درمان پیشرفته و آزمایشگاه هوشمند سازی و دیسپاچینگ شرکت به پویان امین منتظر در پارک علم و فناوری خراسان بازدید کردند.

عدم ارائه زیرساخت کافی برای توسعه فعالیت، عدم اجرای قوانین و مصوبات در خصوص تامین نقدینگی صنایع دانش بنیان، مسائل اداری با مراجعی همچون بیمه تامین اجتماعی و از همه مهمتر واردات محصولات با فناوری پیشرفته از خارج با وجود فراوری این محصولات در شرکتهای دانش بنیان از جمله دغدغه های اصلی دست اندران شرکتهای فناور در پارک علم وفناوری خراسان بود.

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال 1381 با هدف افزایش ثروت در جامعه به وسیله تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعالند شروع نموده است.

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از روز پنجشنبه گذشته در سفری به مشهد با نوآوریهای دانشگاه فردوسی مشهد و آموزش و پرورش خراسان رضوی آشنا شده و بازدیدها و نشستهایی در خصوص توانمندیهای این استان داشته اند. ،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید