بررسی مقدار تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول 1402

به گزارش وبلاگ ستاره، خبرگزاری مهر/ براساس گزارشات منتشر شده، بررسی میزان تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول 1402 صورت گرفت.

بررسی مقدار تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول 1402

تصویب بودجه و معین شدن اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای بخشی از پیش بینی اقدامات آینده دستگاه های اجرایی است که در صورت عدم تخصیص مناسب و مطلوب، اقدامات اجرایی پیش بینی شده دستگاه را با مخاطره روبرو خواهد کرد. بنابراین مساله اصلی گزارش این است که شرایط اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تحقق تبصره های مرتبط در چه شرایطی واقع شده است.

بررسی ها نشان می دهد مجموع اعتبارات هزینه ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معادل 1,400 میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای 1900 میلیارد تومان است. همچنین تا به امروز اعتباری برای برنامه های ساماندهی و تملک مجموعه تاریخی فرهنگی تپه هگمتانه، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی از محل واگذاری اموال توقیفی و توسعه و توسعه فعالیتهای ایرانگردی و جهانگردی تخصیص نیافته است.

بررسی تبصره های بودجه 1402 نشان می دهد که 50 درصد از تبصره ها فاقد عملکرد (بند ه تبصره 9 با موضوع ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، بند ک تبصره 9 با موضوع پیمان سپاری ارزی در مورد صادرات صنایع دستی و تبصره 18 با موضوع حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین)، 17 درصد دارای عملکرد هستند (بند ز تبصره 9 با موضوع تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی). در حالی که 33 درصد از پاسخ استعلام دریافتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد تبصره ها دارای ابهام است (بند م تبصره 9 با موضوع شهرکهای صنعتی و صنایع دستی و بند ع تبصره 9 با موضوع 5 درصد از اعتبارات تملک استانی). بنابراین میتوان گفت که نزدیک به 83 درصد از بندهای تبصره بودجه 1402 مرتبط با میراث فرهنگی دارای عملکرد معین نیستند.

مهم ترین دلایل این شرایط به گزارش عملکرد بی ارتباط به بندهای مذکور (مثلاً اعلام برگزاری جلسه به عنوان عملکرد بندی که مرتبط به هزینه دستگاه های اجرایی برای ارتقای فرهنگ است)، عدم تغییر رویه های موجود (مثلاً باقی ماندن رویه سابق پیمان سپاری ارزی)، ارائه مستندات مبهم (مثلاً عدم ارائه دقیق آمار در مورد واحدهای تولیدی صنایع دستی مستقر در شهرکهای صنعتی) مربوط می شود.

دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی پیرامون ارزیابی مقدار تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی ذیل قانون بودجه 1402 در 8 ماه اول سال نوشت: ارقام اعلامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان برنامه و بودجه دارای اختلاف معنادار است اما درصد تخصیص اعتبارات به این دستگاه در شرایط نامطلوبی واقع شده است و این شرایط مستقیماً در عملکرد و کارآمدی این وزارت اثر سوء خواهد داشت.

عمده ایراد مطرح شده بر عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که بسیاری از موارد در حدود برگزاری جلسات و مکاتبات به جای مانده و منجر به اقدام عملی در راستای تبصره نشده است.

اعتبارات مصوب و ابلاغی وزارت میراث فرهنگی به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای

مقایسه گزارشهای دریافتی از سوی سازمان برنامه و بودجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از شرایط تحقق اعتبارات به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای نشان داده شده است. در مجموع از مقایسه آمار مذکور دو گزارش دریافتی میتوان گفت مجموع مقدار اعتبارات هزینه ای گزارش شده از سوی سازمان برنامه و بودجه بیشتر از رقم اعلامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. همچنین مجموع مقدار اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از سوی آن سازمان کمتر از آمار گزارش شده وزارتخانه مذکور است.

شرایط تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگ به تفکیک هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای در هشت ماهه ابتدایی 1402

بررسی شرایط تخصیص اعتبارات قانون بودجه 1402 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد که در 8 ماهه اول سال به طور میانگین حدود 45 درصد از اعتبارات هزینه و 17 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای محقق شده است.

در این بین ساماندهی و تملک مجموعه تاریخی، فرهنگی تپه هگمتانه، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی و توسعه و توسعه فعالیتهای ایرانگردی و جهانگردی فاقد هر گونه تخصیص بوده است. همچنین نزدیک به 83 درصد از بندهای تبصره بودجه 1402 مرتبط با وزارت مذکور فاقد عملکرد یا دارای عملکرد مبهم بوده که دلیل این شرایط به واگذار شدن عملکرد به جلسات یا گزارش دهی های تکمیلی مرتبط است.

بنابراین به نظر می رسد تخصیص اعتبارات و اقدامات مرتبط با بندهای تبصره های بودجه سال 1402 عملکرد مطلوب ندارد و اقدامات آینده پیش بینی شده این دستگاه را با مخاطره روبرو خواهد کرد.

منبع: همگردی

به "بررسی مقدار تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی مقدار تحقق اعتبارات وزارت میراث فرهنگی در 8 ماهه اول 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید