سعی کنید از رانندگی لذت ببرید

به گزارش وبلاگ ستاره، عموما در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مسأله ترافیک و رانندگی در شهر به اسم یکی از مؤلفه های مهم زندگی شهری مورد توجه است، چرا که مشکل ترافیک و رانندگی های تهاجمی و پیامدهای ناشی از آن به ویژه در منطقه ها شهری، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر می کند.

سعی کنید از رانندگی لذت ببرید

سعی کنید از رانندگی لذت ببرید

نویسنده:دکتر سعید صدر روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

عموما در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مسأله ترافیک و رانندگی در شهر به اسم یکی از مؤلفه های مهم زندگی شهری مورد توجه است، چرا که مشکل ترافیک و رانندگی های تهاجمی و پیامدهای ناشی از آن به ویژه در منطقه ها شهری، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر می نماید.

امروزه در غالب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگ پذیری و ویژگی های شخصیتی افراد در رانندگی، قانون مداری، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح خیابانی و جاده ای، در آنالیز معضل ترافیک و حوادث ناشی از رانندگی های تهاجمی بیشترین توجه به روان شناسی رانندگی معطوف می گردد. مطابق گزارش های آماری در غالب کشورهای جهان، اروپا و آمریکا و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی دلیل اصلی تصادفات رانندگی و حوادث جاده ای و خیابانی رانندگی تهاجمی است. از طرفی بسیاری از رانندگان شهری از قدرت کنترل خشم برخوردار نیستند و ناتوانی در تصمیم گیری و کنترل پرخاش از مواردی است که ایمنی رانندگی را به خطر می اندازد و موجب بروز حوادث ناگوار می گردد. رانندگی در شهر را می توان از دو جنبه راننده و محیط اطراف آنالیز کرد که بی توجهی به مسایل روحی و روانی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای راننده و شهروندان در پی داشته باشد. سلامت روحی و روانی راننده از جمله مسایل مهمی است که به رانندگی ایمن یاری می نماید و رانندگانی که از نظر روحی و روانی به بیماری خاصی مبتلا باشند، در مواقع پرخطر قادر به تصمیم گیری به موقع نیستند. البته تاثیر منفی رانندگی غیرایمن و ترافیک بر سلامت روحی و روانی شهروندان هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت هایی در جهت کاهش آثار منفی ترافیک بر شهروندان اجرا شده است. در صورتی که سر و صدای ناشی از خودروها بیش از حد مجاز باشد، تنش های روانی برای شهروندان ایجاد شده و سلامت روان نسل آینده را تهدید می نماید.

و اما توصیه های کلیدی:

همیشه بر عصبانیت خود غلبه کنید و مواقعی که عصبی هستید، پشت فرمان ننشینید.

در ساعات پرترافیک کمتر با اتومبیل شخصی خود تردد کنید و اگر مجبور به این کار هستید، با گوش کردن به موسیقی مورد علاقه تان می توانید استرس ناشی از این ترافیک را فراموش کنید.

تکنیک های ریلکسیشن را بیاموزید و سعی کنید خونسرد باشید.

اگر به اسم یک راننده مرتکب اشتباهی شدید، از طرف مقابل معذرت خواهی کنید. این کار نشان دهنده شخصیت شما است.

خطاهای جزیی رانندگان دیگر را نادیده بگیرید و عصبانی نشوید زیرا این عصبانیت سلامت روان شما را به خطر می اندازد. برترین روش این است که با لبخند از کنار این موضوع بی ارزش بگذرید.

احتمال تصادف همیشه وجود دارد و اگر تصادف کردید، آرام در اتومبیل تان بنشینید و با پلیس تماس بگیرید و حتی اگر طرف مقابل شما مقصر است خونسرد باشید و همه چیز را به قانون واگذار کنید.

سعی کنید از رانندگی لذت ببرید و قوانین رانندگی را در هر شرایطی از قلم نیاندازید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "سعی کنید از رانندگی لذت ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعی کنید از رانندگی لذت ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید