هر آنچه باید درباره وام مسکن زوجین بانک مسکن بدانید

به گزارش وبلاگ ستاره، وام مسکن زوجین بانک مسکن که به نام وام مسکن یکم زوجین هم شناخته می گردد، یکی از تسهیلات این بانک برای خرید خانه است. این وام با سپرده گذاری در حساب مخصوص بانک مسکن به زوجین پرداخت می گردد. سقف و مبلغ اقساط وام مسکن زوجین در بانک مسکن بسته به شهر محل زندگی تفاوت دارد. در ادامه این مطلب، با شرایط سپرده گذاری و دریافت وام مسکن یکم برای زوجین در سال 1399 آشنا می شوید.

هر آنچه باید درباره وام مسکن زوجین بانک مسکن بدانید

وام مسکن زوجین چیست؟

وام انواع گوناگونی دارد. از جمله وام تعمیرات، فراوری، خرید کالا، خرید مسکن، خرید لوازم کسب و کار و ده ها مورد دیگر که در جوامع مختلف رواج دارد. بانک ها و موسسات مالی به درخواست نمایندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق مالی، منافع مادی و سود خود را نیز تضمین نمایند.

وام خرید مسکن یکی از انواع بسیار رایج وام ها است. اگر قصد خرید خانه دارید بهتر است انواع وام های مسکن را شناخته و با توجه به شرایط خود برترین راه را برگزینید.

وام مسکن یکم یکی از انواع وامی محسوب می گردد که بانک مسکن به متقاضیان خرید خانه پرداخت می نماید. این وام به دو صورت انفرادی و زوجین قابل دریافت است که به نوع دوم، وام مسکن یکم زوجین هم گفته می گردد. آخرین جزئیات این وام برای سال 99 در وب سایت رسمی بانک مسکن منتشر شده است. درحال حاضر، شرایط زیر تنها برای افرادی اعمال می گردد که قبل از تاریخ 1399/09/08 افتتاح حساب داشته اند.

یک نکته مهم اینکه مطلب حاضر، شرایط و قوانین دریافت وام مسکن زوجین بانک را با سپرده گذاری شرح می دهد. متقاضیان می توانند از شرایط دیگر هم برای دریافت وام مسکن اقدام نمایند که در مطالب زیر درباره آن ها نوشته ایم:

  • چگونه وام اوراق مسکن یا وام از محل اوراق ممتاز دریافت کنیم؟
  • شرایط وام مسکن بانک ملی یا طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران چیست؟
  • دریافت مجدد وام مسکن یکم با پرداخت سود هشت درصدی
  • وام مسکن جوانان چه شرایطی دارد و چگونه پرداخت می گردد؟

شرایط وام مسکن زوجین 99

صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن از خرداد ماه سال 1394 شروع به کار کرد و همانطور که از نامش پیداشت فقط شامل حال افرادی است که برای اولین بار قصد خرید خانه را دارند. متقاضی این وام از نظر بانک مسکن فردی است (اعم از متاهل یا مجرد) با حداقل 18 سال تمام که عایدی مستقل داشته باشد. بعلاوه فردی است که تا کنون از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی و بعلاوه از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد.

برای دریافت وام مسکن زوجین در اولین قدم متقاضی با شرایط بالا باید حساب صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح کند. پس از گذشت حداقل 12 ماه پس از افتتاح حساب، فرد مشمول، امکان دریافت وام به اندازه دو برابر اندازه مبلغ سپرده اش را پیدا می نماید. به عنوان مثال اگر فردی در شهر تهران مبلغ 40 میلیون تومان در حساب صندوق قرض الحسنه مسکن یکم بگذارد، پس از گذشت 12 ماه می تواند از 80 میلیون وام (حداکثر سقف وام در شهر تهران) برخوردار گردد.

سقف تسهیلات مسکن یکم زوجین

سقف تسهیلات اعطایی در شهر تهران برای هر نفر 80 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و در سایر منطقه ها شهری معادل 40 میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات در سال 99 برابر با 8 درصد اعلام شد (البته این سود در منطقه ها بافت فرسوده به 6 درصد کاهش می یابد). بازپرداخت این وام نیز حدکثر 12 سال معادل 144 ماه است. روش های بازپرداخت به روش ساده، پلکانی سالانه و دوره ای و به انتخاب وام گیرنده خواهد بود.

باتوجه به اطلاعات بالا، سقف دریافتی وام زوجین در شهرهای گوناگون، به صورت زیر محاسبه می گردد:

  • در شهر تهران: 160 میلیون تومان
  • در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر: 120 میلیون تومان
  • سایر منطقه ها شهری: 80 میلیون تومان

نکته مهم اینکه برای دریافت وام مسکن زوجین بانک مسکن، هریک از زوجین باید حساب پس انداز مسکن یکم جداگانه افتتاح کند.

شرایط ملک برای دریافت وام

ملکی که برای آن وام خرید مسکن دریافت می کنید، باید شرایط خاصی داشته باشد. پس پیش از اقدام به خرید خانه برای دریافت وام مسکن یکم زوجین، شرایط زیر را آنالیز کنید:

  • از تاریخ صدور اولین پروانه ساخت خانه نباید بیش از 20 سال سپری شده باشد.
  • خانه مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین نامه 2800، تأیید استحکام بنا، چک فهرست کنترل کیفیت ساختمان و موارد مشابه مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد.

نکته مهم دیگر اینکه سقف تسهیلات قابل پرداخت روی املاک مورد معرفی، حداکثر تا 80 درصد ارزش ملک خواهد بود. ارزش ملمک هم به وسیله ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج شده، مشخص می گردد.

در سرانجام این مطلب باید یاد آور شویم، دارندگان حسابی که از دریافت تسهیلات انصراف می دهند (یا طبق مقررات مشمول دریافت تسهیلات طرح نمی شوند) در زمان بستن حساب، از سودی معادل سود سپرده های کوتاه مدت عادی دوره متناظر (در حال حاضر 10 درصد) بهره مند می شوند.

منبع: بلاگ دیوار

به "هر آنچه باید درباره وام مسکن زوجین بانک مسکن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره وام مسکن زوجین بانک مسکن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید