کلیسای سنت ساوا، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکسی دنیا در بلگراد

به گزارش وبلاگ ستاره، از هر مسیری که به بلگراد، مرکز کشور صربستان نزدیک شوید، نمی توانید شاهکاری به نام کلیسای ارتدوکسی سنت ساوا را از دست بدهید! این کلیسای بزرگ از آثار تاریخی مهم و بعلاوه دومین کلیسای بزرگ ارتدوکسی دنیا به شمار می رود.

کلیسای سنت ساوا، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکسی دنیا در بلگراد

کلیسای ارتدوکسی سنت ساوا (Sava) در بلگراد، یکی از جاذبه های دیدنی مهم این شهر است. این بنا دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس دنیا نیز به شمار می رود. ساوای مقدس مؤسس کلیسای ارتدوکسی صربستان در قرون وسطی، اولین اسقف اعظم، بنیان گذار اولین قانون کشور، مؤسس صومعه هیلاندار (Hilandar) در کوه آتوس (Athos) و یک دیپلمات بود. وزیر اعظم عثمانی در سال 1595 بعد از حمله به بلگراد دستور داد تا بقایای پیکر سنت ساوا را آتش بزنند تا روحیه مردم این کشور را در هم شکند. کلیسای سنت ساوا در زمین های وراسار (Vračar) همان جایی که این حادثه اندوه بار صورت گرفت ساخته شد. ساختمان این کلیسا یکی از بزرگ ترین سازه های بلگراد به حساب آمده و با احتساب آنکه عظمتی دو برابر کلیسای سنت باسیل در شهر مسکو دارد، یکی از بزرگ ترین مجموعه های مسیحی ارتدوکسی در کل دنیا است. با توجه به موقعیت این بنا در زمین های مسطح وراسار، این کلیسا چشم انداز شهری بلگراد را زیر پای خود دارد.

ساخت کلیسای سنت ساوا در سال 1935 شروع شد و آن را بر اساس طراحی های معماران معروف صربستانی بوگدان نستروویچ (Bogdan Nestorović) و الکساندر دروکو (Aleksandar Deroko) ساختند. روند ساخت به خاطر جنگ دنیای دوم و بمباران بلگراد و بعدتر به خاطر حکومت کمونیستی متوقف شد و تا سال 1985 نیز ادامه پیدا نکرد. فضای داخل کلیسا را از سنگ های پرداخت شده بومی ساختند، اما سر در ورودی از مرمر سفید شگفت انگیز و گرانیت ساخته شد. گنبدهای باشکوهی که صلیب های طلایی دارند بسیار خیره کننده هستند. محله ای که کلیسا در آن واقع شده است، با مجموعه وسیعی از پیاده روها، حوضچه ها و باغ ها محصور شده است. عرض کلیسا از شرق تا غرب 91 متر و از شمال تا جنوب 81 متر بوده، ارتفاع گنبد نیز 70 متر و صلیب روی آن 12 متر هستند. کلیسا به طور کل 18 صلیب طلا در ابعاد گوناگون و 49 ناقوس دارد. با توجه به بلندی بنا و محل قرار گیری آن از سطح دریا، کلیسا از تمام نقاط شهر قابل دیدن خواهد بود.

مساحت کلیسای سنت ساوا حدود 3500 متر مربع در طبقه همکف و 1500 متر مربع در طبقه اول است. راهروی اصلی کلیسا در هر زمانی می تواند 10,000 نفر را پذیرا باشد. سه بخش مخصوص همسرایان نیز می توانند 800 نفر را جای دهند. در زیر زمین با مساحت 1800 متر مربع، سرداب، خزانه سنت ساوا و مقبره سنت لازار (Lazar) قرار دارند.

سقف گنبدی مرکزی کلیسای ارتدوکسی سنت ساوا، موزائیک کاری برجسته ای از پرتره مسیح دارد. برای آن که حسی از ابعاد این اثر هنری داشته باشید خوب است بدانید که تنها چشم های مسیح 3 متر عرض دارند. موزائیک کاری عروج مسیح نیز به وسیله یکی از برجسته ترین تمثال سازان روسی به نام نیکولای موخین (Nikolai Mukhin) ساخته شد. این موزائیک کاری به قطر 30 متر و مساحت 1230 متر مربع، به وسیله یک تیم روسی-صربی نصب گشت.

امروزه کلیسای سنت ساوا جای خاصی در قلب مردم بلگراد دارد و پناهی ایمن برای حمایت از تمام کسانی به شمار می رود که به آن احتیاج دارند. ساکنین مرکز، شادی ها و غم های خود را در میان دیوارهای این کلیسا با هم شریک شده و جشن گرفتن اعیاد مذهبی رو به روی آن تبدیل به یک سنت کهن شده است. یکی از این روزهای مهم، روز کریسمس بوده که هزاران مسیحی در این فضای بزرگ به دور هم گرد آمده و مشغول دیدنی آتش بازی می شوند. یکی دیگر از روزهای برجسته نیز سال نوی ارتدکسی بوده که صربی ها در آن روز شروع سال نو را با موسیقی و پایکوبی شادی جشن می گیرند.

هر چند قسمت اعظم پروژه نوسازی در سال 2004 به انتها رسید اما ساختمان کلیسا هنوز هم تحت بازسازی هایی واقع شده است. گفتنی است که تمام این پروژه با نذورات شخصی جلو رفته و به همین دلیل بسیار کند حرکت می نماید. با این حال امکان بازدید از مجموعه برای گردشگران وجود دارد و زیبایی خاص آن چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

منبع: گردشبان

به "کلیسای سنت ساوا، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکسی دنیا در بلگراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت ساوا، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکسی دنیا در بلگراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید