آرامگاه شمس تبریزی در راستا ثبت جهانی

به گزارش وبلاگ ستاره، به گفته فرماندار شهرستان خوی مقدمات لازم برای ثبت معنوی آرامگاه شمس تبریزی خوی در سازمان جهانی یونسکو اجرا شده است.

آرامگاه شمس تبریزی در راستا ثبت جهانی

مقدمات ثبت دنیای و معنوی بارگاه شمس تبریزی در یونسکو فراهم شده و باید اقدامات تکمیلی در این خصوص به سرعت انجام گردد.

محمد عابدی، فرماندار شهرستان خوی، با بیان اینکه با ثبت این بارگاه در یونسکو، توجه مردم دنیا به شهر خوی بیش از پیش جلب می گردد که باید برای این فرصت برنامه ریزی های لازم صورت گیرد، گفت:

منار شمس تبریزی از دهه های گذشته به ثبت رسیده بود و آرامگاه شمس نیز در دستور کار واقع شده است.

عابدی با اشاره به عملیات اجرایی ساخت بارگاه شمس تبریزی هم زمان با سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی طی ماه گذشته عنوان نمود:

مجموعه فرهنگی و هنری بارگاه شمس در فضایی به مساحت 2000 متر مربع زیربنا و 7000 مترمربع محوطه سازی احداث خواهد شد.

فرمانداری خوی بعلاوه بر ضرورت صدور مجوزهای کاربری ساخت مطابق با محوطه های تاریخی در بافت و محوطه آرامگاه شمس تبریزی از سوی میراث فرهنگی و شهرداری خوی تاکید نمود.

به منظور ساماندهی و ساخت مرکز فرهنگی شمس در خوی 300 میلیارد ریال هزینه شده است. از مهم ترین برنامه های ساماندهی مقبره شمس تبریزی که با این اعتبارات اجرایی می گردد، عبارت اند از: توسعه محوطه آرامگاه شمس تبریزی، ساخت طرح این آرامگاه و ساخت مرکز فرهنگی و تحقیقاتی شمس تبریزی و سالن های همایش و موزه.

به گفته سید فتاح کبیری مدیر عامل تولیت شمس تبریزی فعالیت پژوهشگاه شمس برای برنامه ریزی همایش بین المللی مولانا و شمس در سال آینده شروع می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "آرامگاه شمس تبریزی در راستا ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه شمس تبریزی در راستا ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید