با جاهای دیدنی فومن و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ ستاره، اگر با شنیدن فومن تنها یاد کلوچه های خوشمزه فومنی می افتید، این مقاله برای شما مناسب است. چرا که اینجا قصد داریم سفری به قلب فومن داشته باشیم. این منطقه زیبای سبز و مخملین گیلان. مقصد محبوب بسیاری از گردشگران و یکی از نقاط دیدنی ایران. پاسخ این سوال که چرا فومن تا این حد در میان گردشگران محبوب است و خواستار دارد را شاید باید در میان لیست جاهای دیدنی فومن دید. از قلعه رودخان فومن تا ماسوله فومن و بسیاری از ییلاقات و منطقه ها کوهستانی فومن همه و همه نقاطی هستند که دل بسیاری از گردشگران را برده و مسافران زیادی را به خود خوانده اند. برای همین محدود کردن فومن به کلوچه فومنی در فکر گردشگرانی که هنوز به این شهر سفر نکرده اند، جفا به زیبایی های بی حد و حصر این سرزمین است. شهری کوهستانی که نامش با کوهستان، جنگل، جاده های پر پیچ و خم و جنگلی-کوهستانی پیوند خورده است.

با جاهای دیدنی فومن و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

چطور به فومن برویم؟

فومن در جنوب غربی گیلان و هم مرز با استان های اردبیل و زنجان است. در کنار شفت و صومعه سرا و ماسال. در شمالش صومعه سرا قرار گرفته است که با عبور از آن می توانید به ساحل خزر برسید. در شرقش شفت و در غربش ماسال قرار گرفته است. شفت فاصله اندکی میان رشت و فومن انداخته، به گونه ای که این دو شهر تنها 27 کیلومتر باهم فاصله دارند. ییلاق فومن از دیرباز یکی از منطقه ها محبوب گردشگران بود و چه گیلانی ها و چه غیر گیلانی ها برای فرار از گرمای تابستان خودشان را به این شهر می رساندند و در منطقه ها کوهستانی فومن آرامش را جست وجو می کردند.

فومن دروازه رسیدن مسافران به جاده اسالم خلخال و زیبایی های اردبیل و زنجان است. از این رو بسیاری از گردشگران و مسافران گیلان کوشش می نمایند یا از این جهت از گیلان خارج شوند و یا به آن وارد شوند و به این ترتیب تنوعی در جهت سفرشان ایجاد می نمایند. در جهت رفت و برگشت به گیلان، یک بار از اتوبان قزوین رشت وارد گیلان می شوند و بار دیگر این جهت را از سمت زنجان طی می نمایند. به هر حال فومن در 347 کیلومتری تهران قرار گرفته است و چه از قزوین رشت به آن برسید و چه از زنجان باید چیزی حدود 5 ساعت رانندگی را در جاده هایی زیبا مدنظر داشته باشید.

جدیدترین آگهی های اجاره ویلا فومن

جاهای تماشای فومن

برای تماشا فومن و گشت و گذار در آن باید بدانید که یک سفر طبیعت گردی پیش رو دارید. اغلب جاهای تماشای فومن از زیبای های طبیعی این شهر به حساب می آیند. حتی قلعه رودخان فومن که یکی از مهم ترین منطقه ها تاریخی بوده، در واقع یک جاذبه طبیعی تماشای در این شهر است. گشتن در فومن و تماشا زیبایی هایش هم به یک خودروی سواری احتیاج دارد و هم کمی وقت. چرا که اغلب این زیبایی ها در ییلاق فومن نهفته و فاصله زیاد و اغلب کوهستانی باهم دارند. با همه این ها اگر بخواهیم عناوینی از مهم ترین حاهای تماشای تماشای فومن را در فهرستی پیش روی شما قرار دهیم، شاید چیزی شبیه عناوین زیر باشد:

  • قلعه رودخان فومن
  • ماسوله فومن
  • جاهای تماشای ماکلوان
  • ییلاق کوربار
  • ییلاق زودل سر فومن
  • ییلاق آندره
  • آبشار دودوزن
  • آبشار کوشم
  • آبشار لار چشمه
  • پارک جنگلی فومن
  • قله شاه معلم
  • غار خون فوشه
  • پارک فومن
  • بازار سنتی فومن
  • سه شنبه بازار
  • چشمه آب معدنی علی زاخونی
  • منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

قلعه رودخان فومن

معروف ترین نقطه از تماشایهای فومن قلعه رودخان است. یکی از تسخیرناپذیرترین قلعه های ایرانی که متعلق به دوران ساسانیان بوده و بسیاری معتقدند همزمان با حمله اعراب به ایران ساخته شده است. همانطور که در بالا گفتیم، بازدید از این قلعه یک گشت و گذار تاریخی طبیعی محسوب می گردد. چرا که سقف و وبلاگ ستارههای این قلعه 2.6 هکتاری فروریخته و از در و وبلاگ ستاره آن درخت و گیاه روییده است. ترکیبی زیبا از آجرهای رسی قرمز رنگ و سبزی هیرکانی که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود می خواند. اینجا معروف ترین نقطه از جاهای تماشای فومن است.

قلعه رودخان یا قلعه حسامی یکی از قدیمی ترین قلعه های به جامانده در ایران است که بقایای زیادی از مساحت فراوانش هنوز وجود دارد. در این قلعه 65 بارو وجود داشته که در سال های اخیر بخش اندکی از آن بازسازی شده است. باوجود اینکه این قلعه بازتماشاماینده زیادی دارد و سالانه عایدی خوب ارزی و ریالی از محل بازدید نمایندگانش حاصل می گردد؛ اما رسیدگی به آن درخور عظمت این بنا نیست و بخش های زیادی از آن به حال خود رها شده است. اگر عکس های قلعه رودخان فومن را دیده باشید، می دانید که برای بازدید از این قلعه باید آمادگی بدنی خوبی هم داشته باشید. چرا که برای بازدید از این قلعه باید از بیش از 1000 پله بالا بروید!

ماسوله فومن و جاهای تماشای ماسوله

همپای کلوچه فومن، ماسوله هم نماد معروف ملی از فومن است. این معروفیت چنان است که بسیاری در صدر فهرست جاهای تماشای فومن ماسوله را قرار می دهند. یکی از روستاهای منطقه ها کوهستانی فومن که به خانه های پلکانی اش و آسمان اغلب مه گرفته اش، معروف است. گفتیم که فومن هم مرز با استان های زنجان و اردبیل است. مرز این شهر با زنجان را ماسوله فومن تشکیل می دهد. جایی که با مرکز استان زنجان تنها 2 کیلومتر فاصله دارد.

برای رسیدن به ماسوله وجود دارد. نخست اینکه از جاده فومن ماسوله خودتان را به این بهشت زیبا برسانید و دیگر اینکه از جاده ملاجان که از استان اردبیل به این زیبای مه آلود می رسد، سفرتان به ماسوله را برنامه ریزی کنید. ماسوله در 55 کیلومتری رشت، 32 کیلومتری فومن، 20 کیلومتری ماکلون و 100 کیلومتری طارم زنجان قرار گرفته است. این ییلاق زیبای فومن خودش به تنهایی چندین و چند جای مجذوب کننده برای بازدید دارد. به طور خلاصه جاهای تماشای ماسوله را می توان چنین بیان کرد:

  • بازارچه ماسوله
  • موزه مردم شناسی ماسوله
  • موزه حیات وحش ماسوله
  • موزه میراث فرهنگی ماسوله
  • موزه امام زاده ماسوله
  • امام زاده عون بن علی
  • ماسوله رودخان
  • آبشارهای ماسوله
  • قله شاه معلم
  • قله تریشیوم
  • للندیز

همان طور که می بینید جاهای تماشای ماسوله به تنهایی می توانند یک سفر مجذوب کننده را به خودشان اختصاص دهند.

جاهای تماشای ماکلوان

منطقه ها مختلف فومن هرکدام به تنهایی یک جاذبه طبیعی و تماشای مستقل هستند. مثل ماسوله که تماشا آن به تنهایی برای یک سفر آخر هفته کفایت می کرد، ماکلوان و جاهای تماشای ماکلوان هم چنین است. ماکلوان حالا شهری در جهت فومن به ماسوله است و از تجمیع دو روستای ماکلوان بالا و پایین تشکیل شده است. شهری کوچک پر از باغ های چای، شالیزار و باغ مرکبات.

ماکلوان جایی است که کوهستان به جلگه وصل می گردد و همین ویژگی موجب شده تا شما در آن منظره ها و قاب های زیبایی ببینید. از تپه های سرسبز گرفته تا دشتی وسیع که باغ چای است و مراتعی تماشای. بعلاوه به علت اینکه این شهر از تجمیع دو روستا ساخته شده، در واقع چندان تراکم جمعیت در آن بالا نیست و همین مسئله هم موجب شده تا ترکیب خوبی از هم نشینی انسان و طبیعت را در ماکلوان ببینید.

آبشارهای فومن

دودوزن یکی از معروف ترین آبشارهای فومن است. این آبشار در 24 کیلومتری از شفت و منطقه خرمکش واقع شده است. این آبشار در منطقه جنگلی - کوهستانی سیاهمزگی واقع شده و برای رسیدن به آن باید از دل جنگلی زیبا عبور کنید. اطراف این آبشار مکان مناسبی برای برپایی کمپ است. رستوران های محلی و قهوه خانه هم در جهت این آبشار قرار گرفته است و می تواند سفر شما را مجذوب کننده تر کند. از دیگر آبشارهای معروف فومن می توان به کوشم اشاره نمود که بلندترین آبشار ماسوله است. این آبشار با ارتفاع 30 متر در انتهای جهتی زیبا و جنگلی در ماسوله قرار گرفته است.

این یکی از آبشارهای ماسوله است که البته معروف ترین و زیباترینش است، ولی جست وجو در ماسوله شما را به آبشارهایی زیباتر هم می رساند. از جمله آبشار لار چشمه که یکی دیگر از آبشارهای زیبای ماسوله به شمار میرود. این آبشار تنها 6 متر ارتفاع دارد، ولی در پایین دست آن حوضچه ای زیبا قرار گرفته که به بازدید نمایندگان این امکان را می دهد در آن تنی به آب زنند.

ییلاق زودل سر فومن و سایر ییلاقات فومن

ییلاق زودل سر فومن در جهت روستای زودل قراردارد و چون کمی بالاتر از آن است به زودل سر مشهور است. یکی از برترین روستاهای فومن برای اقامتی تابستانی. این ییلاق در جهت قله تراشوم قرار گرفته است و ییلاق اهالی فومن است. البته که حالا یکی از نقاط تماشای و محبوب مسافران و گردشگران است. اگر می خواهید مراتعی وسیع، یکدست سبز با گله های اسب وحشی و ردی از مه بر دامن سبزش ببینید، پیشنهاد ما به شما ییلاق زودل سر فومن است. به جز ییلاق زودل سر فومن چند ییلاق دیگر هم در فومن محبوب است. از جمله ییلاق آندره و ییلاق کوربار که همه از نظر کیفیت زیبایی در یک رده هستند.

برای اجاره کوتاه مدت در فومن، آگهی های زیر را ببینید

پارک جنگلی فومن

پارک جنگلی فومن که در ماسوله واقع شده یکی از محبوب ترین پارک های جنگلی گیلان است. وسعت این پارک 2000 هکتار است و در آن امکانات رفاهی فراوانی برای گردشگران وجود دارد. درختانِ راش، مَمرز، توسکا، فندق و درخت آزاد معروفترین درخت های این پارک هستند.

برترین فصل سفر به فومن

درباره اینکه بهار برترین فصل سفر به شمال ایران است، احتمالا اختلاف نظری وجود ندارد. به ویژه سفر به منطقه ها جنگلی و کوهستانی که تماشا نو شدن طبیعت در آن بسیار دلپذیر است. اما تابستان هم می تواند فصل مناسبی برای سفر به ییلاقات باشد که فومن به علت داشتن ییلاقات فراوان می تواند مقصد مناسبی در نظر گرفته گردد. از این رو شاید بتوان گفت تابستان برترین فصل سفر به فومن است.

هزینه بازدید از بعضی جاهای تماشای فومن

قلعه رودخانهزینه ورودی هر نفر 2500 تومان
هزینه ورودی هر خودرو 10 هزار تومان
موزه امام زادهرایگان
موزه میراث فرهنگی1000 تومان
موزه حیات وحش1000 تومان
منبع: بلاگ دیوار

به "با جاهای دیدنی فومن و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاهای دیدنی فومن و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید