باورهای نادرست درباره چشم ها

به گزارش وبلاگ ستاره، نه، استفاده از نور کم ضرری برای چشم ندارد. از زمانی که مطالعات و خیاطی ها و گلدوزی های شبانه در نور شمع یا نور چراغ های نفتی و گازی انجام می شد، زمان درازی نمی گذرد. به هر حال نور خوب مطالعه را آسان تر می کند و از خسته شدن چشم جلوگیری می کند. به خصوص در کسانی که از عینک های دو کانونه استفاده می نمایند.

باورهای نادرست درباره چشم ها

باورهای نادرست درباره چشم ها

مصاحبه با دکتر سیدمسیح هاشمی*

گاه افسانه ها و باورهای دور از واقعیت در میان مردم چنان شایع می گردد که طی سال ها، بارها و بارها به اسم واقعیتی از زبان ها جاری می گردد. این موضوع درباره عقاید غلطی که در رابطه با اطلاعات چشم پزشکی رایج است هم صادق است. ما هم این باورها را در قالب سوالاتی از دکتر سیدمسیح هاشمی، فوق تخصص بیماری های شبکیه و لیزر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران پرسیده ایم که پیش رو دارید.

آقای دکتر، آیا مطالعه در نور ضعیف به چشم صدمه می زند؟

نه، استفاده از نور کم ضرری برای چشم ندارد. از زمانی که مطالعات و خیاطی ها و گلدوزی های شبانه در نور شمع یا نور چراغ های نفتی و گازی انجام می شد، زمان درازی نمی گذرد. به هر حال نور خوب مطالعه را آسان تر می کند و از خسته شدن چشم جلوگیری می کند. به خصوص در کسانی که از عینک های دو کانونه استفاده می نمایند.

آیا استفاده از کامپیوتر و ویدیو برای چشم ضرر دارد؟

نه، استفاده از کامپیوتر و یا مانیتور صدمه ای به چشم نمی زند. ولی به هر حال ممکن است کار نزدیک و یا خواندن طولانی مدت موجب فشار و خستگی چشم گردد. چنانچه در فواصل کار فرد استراحت نموده و به منظره ها اطراف نگاه کند، این خستگی از میان می رود. اما چنانچه شخصی خیلی زود خسته می گردد و یا تار می بیند، باید به چشم پزشک مراجعه کند.

استفاده از عینک با شماره نامناسب چطور؟ آیا به چشم صدمه می زند؟

نه، به طور کلی عینک برای بهتر تماشا است. حال اگر کسی اصلا عینک نزند و یا اینکه عینک نامناسبی بزند، از نظر فیزیکی هیچ نوع آسیبی به چشم نمی رسد. با وجودی که برترین حالت این است که عینک با شماره صحیح و مناسب استفاده گردد و ناراحتی چشم و دید دلخواه حاصل گردد، اما نباید ترسید که با استفاده نکردن از عنیک مناسب، دیدمان را از دست خواهیم داد. البته به استثناء دو مورد: بچه هایی که چشم لوچ دارند و بچه هایی که چشم تنبل دارند. در این موارد ممکن است عینک چشم را تقویت کند و دید بیمار را حفظ نماید و بهبود بخشد. استفاده از عینک در سنین پایین در دید چشم بچه اشکالی به وجود نمی آورد و بعلاوه او را برای همواره به عینک وابسته نمی کند. استفاده از عینک یا عدم استفاده از آن تاثیری در فرایند بالا رفتن شماره عینک یا کم کردن آن ندارد. چنین چیزی تا به امروز به اثبات نرسیده است.

آیا لوچی چشم در بچه ها از بین رفتنی است؟

نه، چنانچه لوچی چشم واقعی باشد، به طور معمول از بین نمی رود. ولی بعضی از بچه ها قسمت بالای بینی شان (پل بینی) عریض است و چشم هایشان چپ به نظر می رسد. در صورتی که این طور نیست. این نوع لوچی ظاهری با عظیم شدن بچه از بین می رود. بچه هایی هم که استرابیسم دارند، برای جلوگیری از دوبینی یا دوتایی تماشا اجسام به طور غیرارادی از یک چشم استفاده می نمایند. بنابراین بچه ای را که به نظر می رسد چپی چشم دارد، باید تحت معاینه چشم پزشک قرار داد. به طور کلی لوچی چشم هر چه زودتر مورد معالجه قرار گیرد بهتر است.

آیا ناراحتی چشمی مسئله ای در یادگیری ایجاد می کند؟

مشکلاتی در امر خواندن، حساب کردن و دیگر یادگیری ها در بچه ها، ناتوانی های ویژه یادگیری (SLD) نامیده می گردد. هیچ مدرکی دال بر اینکه مسایل چشمی موجب ناتوانی های ویژه یادگیری گردد وجود ندارد. بچه هایی که مشکل فراگیری دارند، احتیاج به یاری از طرف معلم یا کسی که مهارت های خاصی درباره آموزش اینگونه افراد داشته باشد، دارند. البته پیش از اینکه بچه را به دست افراد خاصی برای آموزش بسپاریم ضروری است یک معاینه کامل چشمی از او به عمل آید.

آیا نزدیک تلویزیون نشستن به چشم بچه ها آسیب می رساند؟

قدرت تطابق چشم کودک برای دید نزدیک بیشتر از عظیمسالان است. یعنی چشم شان می تواند بدون احساس خستگی و فشار، اجسام نزدیک را ببیند. بنابراین آنها اغلب این عادت را پیدا می نمایند که کتاب را خیلی نزدیک به چشم بگیرند و هنگام تماشای تلویزیون درست جلوی آن بنشینند. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این عادت به چشم صدمه می رساند، اما توصیه می گردد حداقل فاصله دو متر باشد. به طور معمول وقتی که بچه عظیم می گردد این عادت هم از بین می رود. البته اتفاق می افتد که بچه ای به علت نزدیک بینی، برای دید واضح تر، نزدیک تلویزیون بنشیند. تشخیص این حالت با چشم پزشک یا اپتومتریست است که با عینک مناسبی چنین وضعیتی را اصلاح نماید.

از قدیم می گفتند خوردن هویج دید چشم را زیادتر می کند. آیا واقعا همین طور است؟

نه. درست است که هویج سرشار از ویتامین A است و این ویتامین برای چشم و عمل تماشا از ضروریات است ولی به هر حال بسیاری از مواد غذایی دیگر هم دارای ویتامین A هستند. ضمناً فقط میزان بسیار کمی از این ویتامین برای دید چشم مورد احتیاج است. یک رژیم غذایی صحیح چه دارای هویج باشد و چه نباشد، می تواند میزان ویتامین A لازم برای دید طبیعی چشم را تامین کند.

به اشخاصی که چشم ضعیف دارند، توصیه می گردد از مطالعه خطوط ریز بپرهیزند. نظر شما چیست؟

شایع است که افرادی که چشم ضعیف دارند و یا افرادی که عینک می زنند، نباید از چشم شان برای خواندن خطوط ریز و یا کارهای بسیار ظریف استفاده نمایند، چرا که چشم شان زودتر فرسوده می گردد. برای آنالیز در صحت این مطلب می گردد چشم را به دوربین عکاسی تشبیه کرد. یک دوربین هیچ گاه برای اینکه عکس های ظریف و دقیقی گرفته است، زودتر از دوربین های دیگر خراب نمی گردد. همین موضوع برای چشم هم صادق است و استفاده حداکثر و کامل از چشم هیچ گونه خطری ندارد.

آیا اصلاح دید دوم (بازیافت دید) در دوران پیری ممکن است یکی از علایم آب مروارید باشد؟

بله، افراد مسن وقتی می بینند که روزنامه را برخلاف گذشته می توانند بدون عینک شان مطالعه نمایند، تصور می نمایند که دید بهتری پیدا نموده اند در صورتی که واقعیت این است که آنها نزدیک بین شده اند و حالا دیگر احتیاجی به عینک شان که اغلب در افراد مسن برای تصحیح پیرچشمی استفاده می گردد، ندارند. این نزدیک بین شدن در سنین بالاتر می تواند از اولین علایم آب مروارید باشد.

می گویند پیش از اینکه آب مروارید عمل گردد باید به اصطلاح رسیده باشد. آیا اینطور است؟

پیش از این اعتقاد بر این بود که آب مروارید پیش از اینکه مورد عمل جراحی قرار گیرد، باید رسیده باشد. اکنون می دانیم که هیچ گونه ضرورتی برای این موضوع نیست. جراحی آب مروارید باید وقتی انجام گردد که شخص احساس کند دید موجود برای انجام امور و مشاهده و مطالعه کفایت نمی کند.

آیا آب مروارید را می توان با پرتو لیزر درمان کرد؟

این یکی از آن باورهای مدرن است. خیر، آب مروارید را نمی توان با پرتو لیزر از بیرون چشم درمان کرد. عدسی کدر را تنها باید با عمل جراحی از چشم خارج کرد. پس از جراحی آب مروارید ممکن است لایه ای غشایی در درون چشم کدر گردد. این غشاء را می توان با پرتو لیزر باز کرد. این نوع استفاده از لیزر را نباید با جراحی آب مروارید یعنی خارج کردن عدسی کدر چشم اشتباه کرد.

آیا کنتاکت لنز یا لنز تماسی می تواند از پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کند؟

بعضی از مردم در نتیجه هدایت های غلط باور نموده اند که لنز تماسی، نزدیک بینی را به طور دایمی اصلاح می کند. متاسفانه مدرکی وجود ندارد که ثابت کند، لنز تماسی می تواند به طور دایمی نزدیک بینی را علاج کند و یا اینکه از پیشرفت آن جلوگیری نماید. بلی، به تازگی روشی ابداع شده که با گذاردن نوع خاصی از لنز سخت در هنگام شب، فرم قرنیه را به طور موقت تغییر داده و اصلاح موقت نزدیک بینی انجام می گردد ولی به طور دایمی خیر.

آیا لنزهای تماسی خطر عفونت و تخلیه چشم دارند؟

اگر رعایت نکات احتیاطی و بهداشتی انجام گردد به طور معمول عارضه ای در پی ندارد. ولی استفاده از دست آلوده، عفونی بودن چشم، و استفاده مشترک از کنتاکت لنز می تواند خطرآفرین بوده و ایجاد عفونت قرنیه و عوارض آن را نماید.

آقای دکتر، چشم را می توان پیوند زد؟

نه. در حال حاضر پیوند کل چشم از نظر علمی غیرممکن است. چشم انسان از طریق عصب بینایی، یعنی حیاتی ترین قسمت چشم، با مغز در ارتباط است. عصب بینایی قطری به میزان مغز یک مداد دارد، که تعداد 101 میلیون فیبر عصبی باریک درون آن است. این عصب را نمی توان پس از قطع شدن دوباره وصل کرد. قرنیه یا قسمت شفاف جلو چشم است که سال ها با موفقیت پیوند زده می گردد. همین پیوند قرنیه است که گاه در نظر عامه با پیوند چشم اشتباه می گردد.

آیا شب کوری را می توان درمان کرد؟

نه، این از باورهای غلط است که ناشی از تبلیغات مستقیم یا غیرمستقیم است. در حال حاضر شب کوری مادرزادی درمان ندارد و بیماری با گذشت سن پیشرفت می کند. تنها با رعایت بعضی نکات می توان از شدت آن جلوگیری کرد، ولی ضایعات پدید آمده را نمی توان درمان نمود.

آیا لیزیک موجب شب کوری می گردد؟ آیا بیماران لیزیک شده در نهایت کور می شوند؟

نه، قطعا لیزیک موجب شب کوری نمی گردد، زیرا هیچ کاری بر روی شبکیه و سلو ل های دید در شب انجام نشده است. بیماران لیزیک به طور کلی در درازمدت دچار عارضه خاصی نمی شوند. البته درصد کمی از این اشخاص به علت ضایعات قبلی و یا عدم رعایت نکات احتیاطی از طریق پزشک ممکن است دچار آستیگمات نامنظم و عوارض دیگر شوند.

پی نوشت ها :

*فوق تخصص بیماری های شبکیه و لیزر

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "باورهای نادرست درباره چشم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای نادرست درباره چشم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید