خوراکیهایی که برای سلامت دندان ها مضرند

به گزارش وبلاگ ستاره، در اینجا مواد غذایی و خوراکی هایی را نام برده ایم که دندانپزشکان ما را از خوردن آن ها منع می نمایند. البته به این معنا نیست که این مواد برای بدن مضر هستند، بلکه بعضی از آن ها فقط برای دندان ضرر دارند.

خوراکیهایی که برای سلامت دندان ها مضرند

میوه های خشک

ممکن است تعجب کنید اما میوه های خشک بسیار چسبنده هستند، و قند زیادی دارند. این قند لای دندان ها باقی می ماند، ممکن است تا ساعت ها دسترسی به مسواک نداشته باشید و قند یعنی غذای مناسب برای باکتری های موجود در دهان.

شکربه طور کلی شکرها و قندها در دهان، اسید فراوری می نمایند و در طی زمان، موجب تخریب مینای دندان می شوند.

نوشابه های گازدارنوشابه های گازدار به حفره های دندانی نفوذ می نمایند و این گونه، دندان ها را خراب می نمایند. اما برای آنانی که از نوشابه های بدون قند مصرف می نمایند، باید بدانند که این نوشابه ها حاوی اسیدسیتریک و اسید فسفریک است که هر دو به دندان آسیب وارد می نمایند. پس نبود قند در نوشابه به معنی مضر نبودن آن نیست.

آبنبات های سفتمدتی طول می کشد که آبنبات در دهان آب گردد، در همین فاصله، قند به دندان می چسبد و مینای دندان خورده می گردد. آبنبات ها به باکتری ها زمان بیشتری می دهند که اسید فراوری نمایند که در نهایت به خرابی دندان منجر می گردد.

آبنبات های جویدنی نرمآبنبات های جویدنی نیز به دندان می چسبند، و مدت زمان زیادی در دهان هستند، پس غذای مناسبی برای باکتری های دهان فراهم است. باکتری ها از این قند، اسید فراوری می نمایند و همین اسید لایه محافظ دندان را از بین می برد.

مرکباتمرکبات بخشی از رژیم های غذایی متعادل را تشکیل می دهد. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید بسیاری از افراد به مکیدن تکه های لیمو عادت دارند. اسیدسیتریک موجود در این نوع میوه ها، لایه مینا را از بین می برد و دندان در معرض تخریب قرار می گیرد.

چای و قهوههرچه چای و قهوه غلیظ تری مصرف کنید، اثر تیرگی بیشتری بر دندان ها می ماند. ممکن است تصور کنید که چای از این نظر نسبت به قهوه بهتر است اما این تصور درست نیست. بعضی انواع چای سیاه اثر مخرب تری بر دندان ها می گذارند. تانن موجود در چای موجب ایجاد لکه بر دندان ها می گردد.

کراکرامروزه مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده رایج است. مقالات فراوانی درباره این نوع خوراکی ها و اثرات نامطلوب آن ها بر دندان ها نوشته شده است. این خوراکی ها در بدن التهاب ایجاد می نمایند و التهاب نقش اصلی و کلیدی را در بیماری های مزمن از جمله عفونت لثه و پریودنتیتیس (التهاب بافت های اطراف دندان که حامی آن است) بازی می نماید. 1

چیپسهمین چیپس هایی که زیر دندان صدا می دهند و دلمان غنج می زند برای تمام کردن بسته آن. البته فقط چیپس نیست. انواع کیک های ساده، شکلاتی، کوکی ها و غیره نیز شریک جرم هستند. تمام این مواد غذایی حاوی قند هستند و خطر بالقوه ای برای سلامت دندان ها دارند. فرقی نمی نماید که این مواد غذایی از قند طبیعی مانند عسل باشند و یا قندهای تصفیه شده مانند قند سفید تهیه شده باشد. تاثیر مخرب آنها روی دندان ها یکی است. به گفته متخصصان دندانپزشک، باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارند قند را به اسید تبدیل می نمایند و به این ترتیب به مینای دندان ها آسیب می زنند. این فرایند را دمینرالیزاسیون می گویند. این اسیدهای فراوری شده به وسیله باکتری های پلاک های دندان، کلسیم مینای دندان را حل نموده و از بین می برند. در نتیجه باعث بروز مسئله ای به نام پوسیدگی دندان می شوند.

پاستیل های نعنایی خیلی شیریناگرچه پاستیل های نعنایی برای داشتن نفس خوشبو بسیار موثر ند اما مانند آب نبات های شیرین دیگر، قند به جای مانده در دهان می تواند به مرور باعث آسیب رسانی به دندان ها گردد. از آنجایی که این پاستیل ها به مدت زیادی گوشه دهان جا خوش می نمایند تا آب یا جویده شوند به همین علت تماس بیشتری با دندان ها دارند و آن ها را آسیب پذیر می نمایند. به خاطر اینکه چسبیدن تکه ای از پاستیل ها به دندان ها همان و تجمع اسید زیاد در این نقطه همان.

آب میوه های ترش و اسیدیاگر حواستان نباشد مصرف نوشیدنی ها مانند آب مرکبات ترش(پرتقال، لیموترش، گریپ فروت، نارنگی و غیره) به مرور باعث آسیب دندان ها می شوند. 2

شیرین نماینده های مصنوعیهنوز هم در این که شیرین نماینده های مصنوعی مفید هستند یا نه بحث وجود دارد اما از نظر دندانپزشکان، بعضی از این شیرین نماینده ها از جمله زایلیتول را که از ترکیبات بعضی از آدامس های بدون قند است، برای جلوگیری از پلاک دندان مفید می دانند.

گوجه فرنگیگوجه فرنگی نیز یکی از خوردنی های محبوب است که بر خلاف انتظار هم خودش و هم رب و سس کچاپش برای دندان مضر است! باید بگوییم موارد مذکور به علت حالت اسیدی شان می توانند سطح دندان ها را تخریب نمایند. البته پزشکان توصیه می نمایند که برای ضرر کمتر، گوجه فرنگی را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف کنیم.

شکلاتغذاهای شیرین می توانند در دندان ها حفره ایجاد نمایند و سپس باکتری ها نیز از فرصت به وجود آمده استفاده نموده و نهایت آسیب را به دندان می رسانند. آب نبات و شکلات نیز از جمله آن ها هستند که به علت وجود قند زیاد، بعد از کمی ماندن در دهان، اسید ایجاد نموده و به لثه و دندان آسیب می زنند. 3

پاستامینای دندان به شدت در برابر رنگ های تیره آسیب پذیر است. به طور مثال، باید به رنگ قرمز سس پاستا و مایع ماکارونی اشاره نمود. میناهای منفذدار به راحتی این رنگ ها را به خود جذب و لکه های نازیبا ایجاد می نمایند. همچنین، اسید موجود در گوجه فرنگی باعث ایجاد منافذ در دندان می گردد. برای رفع کردن این مشکل بهتر است بلافاصله پس از خوردن پاستا و ماکارونی آب را در دهان خود قرقره کنید تا سس روی دندان ها نماند.

بلالمتاسفانه باید یکی از لذت های شب های تابستان خود را که گاز زدن بلال کبابی است فراموش کنیم. دندانپزشک ها تاکید می نمایند گاز زدن بلال (کبابی، آب پز یا بخارپز) موجب ترک خوردن یا شکستن دندان های سالم، پر نموده یا پانسمان شده، ارتودنسی، سیم یا براکت ها می گردد. برای لذت بردن از طعم خوب بلال می توانید دانه های آن را از بدنه جدا کنید و با قاشق (همانند ذرت مکزیکی) میل کنید.

آب معدنیآیا آب معدنی بهتر از آب شیر است؟ وقتی بحث دندان پیش می آید باید بگوییم نه! مشکل در فرایند خالص سازی این آب هاست که منجر به اسیدی شدن آنها می گردد. اسید در دندان موجب کرم خوردگی می گردد.

کره بادام زمینی و مارمالادکره بادام زمینی و مارمالاد هر دو حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. یعنی با گاز زدن هر لقمه ای که حاوی این مواد است، باکتری های پوساننده مینای دندان وارد عمل می شوند. و از آنجا که هر دو این مواد چسبناک هستند، باعث می شوند باکتری ها به دندان های شما بچسبند و بیشتر به آنها آسیب برسانند.

پاپ کورنخوراکی دوست داشتنی سینما نیز در لیست مواد خطرناک برای دندان وجود دارد. پف فیل در میان دندان ها باقی می ماند و باعث رشد و پرورش باکتری های مضر می گردد. دانه های شکوفه ننموده که از همه بدتر هستند زیرا بدون اینکه متوجه باشیم این دانه های سفت را گاز می زنیم و ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن دندان بگردد.

نان سفیدبهتر است برای سلامت دندان خود از خوردن نان های سفید همانند نان ساندویجی خودداری کنید. کربوهیدرات موجود در این نان ها در آب حل می شوند و منجر به ترشح اسید می گردد که باعث از بین رفتن مینای دندان می گردد. همچنین، نان سفید خاصیت چسبندگی نیز دارد و ممکن است لای دندان ها باقی بماند.

سرکهسرکه در بسیاری از چاشنی ها همانند سس سالاد، ترشی و سس ها وجود دارد. اما این ماده غذایی ترش و خوش مزه باعث خراب شدن دندان ها می گردد. در مطالعات اخیر تعیین شده است، نوجوان های که غذاهای مملو از سرکه زیاد مصرف می نمایند تا 85 درصد بیشتر از بقیه در معرض پوسیدگی مینای دندان قرار دارند. کاهو با آسیبی که سرکه به دندان ها می رساند، مبارزه می نماید بنابراین سرکه بالزامیک را روی سالاد خود بریزید و بدون هیچ نگرانی میل کنید.

کاریغذاهایی با رنگدانه های قوی همانند بلوبری، چغندر قند و سویا سس موجب از بین رفتن رنگ دندان می شوند. اما پودر کاری نیز برای دندان خطرناک است. این پودر خیلی تیره نیست اما رنگدانه های قوی آن باعث زرد شدن دندان و باقی ماندن زردی روی دندان ها می گردد. دفعه بعد که از غذاهای مملو از کاری خواستید بهره ببرید حتما بعد از آن آب زیاد بنوشید. 4

پی نوشت:

1.www.article.tebyan.net

2.www.beytoote.com

3.www.kojaro.com

4.www.bartarinha.ir

منبع: راسخون

به "خوراکیهایی که برای سلامت دندان ها مضرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهایی که برای سلامت دندان ها مضرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید