در خانه بنیانگذار نشر دانشگاهی چه می گذرد؟ ، صاحب این خانه از نماینده پاپ جایزه گرفت

به گزارش وبلاگ ستاره، خانه مرحوم سعید نفیسی، استاد پرآوازه ادبیات ایران از جمله خانه های ارزشمند و جاذبه های تاریخی استان تهران است که قدمتش به دوران قاجار برمی شود.

در خانه بنیانگذار نشر دانشگاهی چه می گذرد؟ ، صاحب این خانه از نماینده پاپ جایزه گرفت

این خانه که در منطقه12 نزدیکی باغ سپهسالار، خیابان راهنمایی، کوچه نفیسی مقابل کوچه میرزاده عشقی قرار گرفته است، از اواخر دهه 30، مکان تحقیقات استاد نفیسی بود.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

همین جا بود که نفیسی از نماینده پاپ به علت تألیف کتاب تاریخ مسیحیت در ایران جایزه گرفت و به همین دلایل این خانه که اکنون بنیادی برای نشر آثار استاد سعید نفیسی و مکانی برای حفاظت از مدال ها و نشان های وی است، تیر 1392 به عنوان خانه یک چهره ملی در فرهنگ و ادب ایران و به درخواست خانواده اش ثبت ملی شد.

مهم ترین مأخذ تاریخ و ادبیات اینجاست

سعید نفیسی، ادیب، روزنامه نگار، نویسنده، مترجم زبان های یونانی، لاتین، فرانسه، روسی، اردو، پشتو، عربی و... از بنیانگذاران نشر دانشگاهی 18 خرداد 1274 خورشیدی در تهران به جهان آمد. او جزو نسل اول استادان دانشکده تاریخ دانشگاه تهران بود. تسلط نفیسی بر تاریخ و ادبیات ایران، باعث شده بود تا آثار تازه و پژوهشی پدید آورد و تعداد بسیاری از متن های منثور و منظوم فارسی را به شیوه ای علمی منتشر کند و از گمنامی بیرون آورد. کتابخانه شخصی و کم مانندی که به مرور زمان فراهم ساخته بود به او این امکان را می داد که به مهم ترین مأخذ تاریخی و ادبی دسترسی داشته باشد.

استاد نفیسی را بنیانگذار مکتب نثر دانشگاهی و معمار نثر تازه معاصر ایران می خوانند که بزرگ ترین خدمت وی به زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی است. استاد نفیسی از سال 1312 به این خانه نقل مکان کرد و تا خاتمه عمر در آن سکونت داشت. البته او در سال های آخر عمر، خانه کوچکی در پاریس خرید و بیشتر اوقات خود را در آنجا می گذراند. استاد نفیسی از بیماری آسم و قولنج رنج می برد و هنگامی که برای شرکت در نخستین کنگره ایران شناسان به ایران آمده بود، در 22 آبان 1345 در تهران درگذشت.

در انتظار خانه موزه شدن

در این خانه حدود 35 هزار جلد کتاب موجود است. در میان قفسه های کتابخانه آن، کتاب های بسیاری موجود است که به دستخط زیبای خود استاد بدون یک خط خوردگی نگارش شده و هنوز به چاپ نرسیده است که بی شک چاپ، انتشار و معرفی این کتاب های نفیس هم ظرفیت علمی و هم ظرفیت گردشگری علمی-فرهنگی و حتی ظرفیت مالی و درآمدزایی دارد و یکایک آنها ثروت های این خانه هستند.

این میراث معاصر نیازمند حمایتی درخور است تا با هماهنگی خانواده نفیسی، یک هیئت امنا برای تأسیس و اداره موزه آثار استاد سعید نفیسی تشکیل گردد که متشکل از عضو خانواده، نماینده ای از مجموعه شهرداری تهران و یک نهاد فرهنگی مثل دانشگاه، میراث فرهنگی و... باشد و پس از بازسازی و تبدیل شدن این خانه به خانه موزه، می تواند زیر نظر هیئت امنا اداره گردد.

از این خانه تا سال 1349 همچنان به عنوان منزل مسکونی استفاده می شد و درحالی به مرحله ثبت ملی رسیده که هنوز کاربری آن به عنوان موزه قطعی نشده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "در خانه بنیانگذار نشر دانشگاهی چه می گذرد؟ ، صاحب این خانه از نماینده پاپ جایزه گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خانه بنیانگذار نشر دانشگاهی چه می گذرد؟ ، صاحب این خانه از نماینده پاپ جایزه گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید