سختی های فیلمسازی در شرایط سخت، شرکت در جشنواره باعث می گردد فیلم سال بعد اکران و دیده گردد
به گزارش وبلاگ ستاره، فیلم آه سرد امروز و در دومین روز از جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت با حضور دست اندرکاران حوزه رسانه، به نمایش درمی آید.
وبلاگ ستاره، گروه فرهنگی: این فیلم که نخستین ساخته ناهید صدیق است، در بخش سودای سیمرغ جشنواره شرکت نموده و داستان بها و بهرام را روایت می نماید که در جاده ای همراه و همسفر شده اند بی آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج هایش سرانجام دهد. در این فیلم ایمان صدیق و علی باقری حضور دارند.
ناهید صدیق دانش آموخته کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی است و در سال های فعالیت حرفه ای اش بیشتر فیلمنامه نویسی نموده است و تجربه مشاوره و بازیگردانی هم داشته است. با او در باره آه سرد صحبت کردیم:
اولین تجربه فیلمسازی تان چطور بود؟
به هرحال همواره اولین تجربه ها سخت هستند. شما در شرایطی قرار می گیرید که تجربه اش ننموده اید و تازه از اینجاست که می توانید برای کارهای بعدی تان تجربه کسب کنید.
چه مشکلاتی داشتید؟
سینمایی که من در این فیلم به عنوان فیلم اول تجربه اش کردم، به سینمای مستقل مربوط می گردد که به هرحال محدودیت هایی دارد. علاوه بر آن خود فیلم هم به علت مقتضیات فیلمنامه و انتخاب لوکیشن های خاص سختی هایی خاص خودش را به ما تحمیل کرد. ما در زمستان و در یک منطقه کوهستانی کار کردیم و تمام صحنه ها هم خارجی هستند و پلان داخلی نداشتیم. به همین علت سرمای هوا و شرایط جوی و جاده های کوهستانی سخت گذر به سختی کار افزود.
کمی در باره ایده فیلم حرف بزنیم. از کجا شکل گرفت و چطور تبدیل به فیلمنامه شد؟
در باره داستان فیلم ترجیح می دهم صحبت نکنم. ولی در باره یکی از مسائل مهم اجتماعی است و به نوعی به یکی از ناهنجاری های اجتماعی مربوط می گردد که با مسائل زنان سروکار دارد.
به عنوان فیلمنامه نویس اصلا چه شد که خواستید فیلمسازی را تجربه کنید؟
من سال ها پیش درس کارگردانی خوانده ام. شرایط فیلمسازی هم همواره مهیا نمی گردد. به همین علت بعد از فارغ التحصیلی تصمیم گرفتم در حوزه نگارش فیلمنامه فعال باشم. چون حیطه شخصی تری داشت، اما برای تمام کسانی که درس کارگردانی می خوانند این دغدغه همواره وجود دارد که فرصتی فراهم نمایند تا در کارگردانی تجربیاتی داشته باشند.
دوست دارید این تجربه باز هم تکرار گردد؟
قطعا. افق دید من همین فیلمسازی بوده و امیدوارم امتداد داشته باشد.
در فیلم از بازیگران شناخته شده استفاده ننموده اید. علتش چیست؟
در انتخاب بازیگر عوامل زیادی سهمیم هستند. در خصوص فیلم من بیشتر از هرچیزی مقتضیات فیلمنامه می طلبید از بازیگرانی استفاده کنیم که چهره شناخته شده ای ندارند. البته همه بازیگران در زمینه تئاتر کار نموده اند و تعدادی از آنها تجربه کار تصویر هم دارند. ولی به جز علی باقری بقیه چهره شناخته شده ای در سینما ندارند. به علت سلیقه شخصی خودم و مقتضیات فیلمنامه ترجیح دادم از این بازیگران استفاده کنم.
امروز که فیلم در جشنواره به نمایش درمی آید دوست دارید چه اتفاقی برایش بیفتد؟
امروز اولین نمایش فیلم را در سالن مطبوعات به همراه اهالی رسانه و مطبوعات خواهم دید. همواره واکنش های نویسندگان و منتقدان برای من اهیمت داشته است. بنابراین امیدوارم که فیلم را دوست داشته باشند.
- گفت وگو با تهیه نماینده فیلم شماره ده| فرازو فرودهای یک فرار
- سیدعماد حسینی : استاد با نا آرامی های اخیر بی ارتباط نیست | درمان بازیگر اصلی بزرگترین چالش فراوری این فیلم بود
شرکت در جشنواره انتخاب خودتان بود یا تصمیم تهیه نماینده و این که فیلم بتواند با نمایش در جشنواره در نوبت اکران سال آینده قرار بگیرد؟
حقیقت این است که تصمیم من تابعی از تصمیم تهیه نماینده بود. به هرحال در شرایطی که جشنواره برگزار می گردد، حتما تردیدهایی برای شرکت در آن وجود داشت. ولی وقتی فیلمی ساخته می گردد هدف نهایی این است که به برترین شکل ممکن دیده گردد. برای فیلم من که یک مسئله اجتماعی را مطرح می نماید خیلی مهم بود که مردم عادی بتوانند آن را در سینما ببینند، نه فقط اهالی سینما یا کسانی که مخاطب تخصصی سینما محسوب می شوند. اصلا مخاطب من بیشتر مردم عادی هستند. فیلم هایی شبیه فیلم من در برترین حالت ممکن است اکران محدود یا اکران هنروتجربه بگیرد که البته آرزو دارم این اتفاق برای فیلم من نیفتد. ولی به هرحال جشنواره فرصتی است که فیلم در سراسر کشور دیده گردد. ما نسبت که کاری که نموده ایم و فیلمی که ساخته ایم مسئولیت داریم. جشنواره هم به برترین شکل این شرایط را ایجاد می نماید که مسئولیتمان در برابر فیلم انجام دهیم و امکان اکران داشته باشیم.
منبع: همشهری آنلاین