دورنمای گردشگری تجاری در پساکرونا
به گزارش وبلاگ ستاره، خبرنگاران/خراسان رضوی سفرهای تجاری، بخش مهمی از گردشگری هستند و به بسیاری از صنایع خدماتی مرتبط یاری می نمایند؛ بنابراین، قابلیت بازیابی سفرهای تجاری در پساکرونا از موضوعاتی است که بسیاری از تحلیل گران نگران آن هستند و پیش بینی های مختلفی را ارائه می دهند.

به نقل از نیوز، توریستی تجاری درآمد زیادی برای بسیاری از مشاغل، به ویژه شرکت های هواپیمایی به همراه دارند. برنامه Skyscanner گزارش نموده است که درآمد بسیاری از شرکت های هواپیمایی از سفرهای تجاری به دست می آید.
توریستان تجاری، حدود 12 درصد از مسافران بعضی از شرکت های هواپیمایی را تشکیل می دهند، اما به طورمعمول، 24 درصد از سود کل را به خود اختصاص می دهند. برای بعضی دیگر، سود حاصل از این گروه مسافر تا 75 درصد نیز برآورد شده است.
بر اساس شواهد مکتوب، شرکتی پیشرو که ارائه کننده راهکارهای مدیریت هزینه برای شرکت هاست، تخمین زده که سالانه، حدود 445 میلیون سفر کاری با کل هزینه های تقریبی 251 میلیارد دلار انجام می گردد. همچنین، آنالیز صورت گرفته در Oxford Economics نشان می دهد که هر دلار سرمایه گذاری شده در سفرهای تجاری می تواند تا 12.5 دلار کسب درآمد کند. این ارقام نشان می دهد که سفرهای تجاری، نقش اساسی در یاری به سود بسیاری از مشاغل دارند. بااین حال، شیوع بیماری همه گیر کووید- 19 آسیب های بسیاری به بخش توریستی وارد می نماید و سفرهای تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
محدودیت های دولتی، بستن مرزها به منظور قرنطینه و رعایت فاصله فیزیکی، سفرهای تجاری در سراسر دنیا را متوقف نموده است. بر اساس نظرسنجی انجمن تجارت سفر دنیای (GBTA) در آوریل گذشته، 92 درصد از شرکت ها تمامی سفرهای تجاری داخلی را کاهش داده اند و 98 درصد از شرکت های عضو این انجمن، سفرهای تجاری بین المللی را لغو نموده اند.
هر توریست تجاری به طور متوسط، سالانه بین 6 تا هشت سفر انجام می دهد. بااین حال، بر اساس نتایج به دست آمده شرکت FCM Travel Solutions، این موارد در سال 2023 احتمالا به سه تا چهار سفر در سال کاهش می یابد. پیش بینی می گردد، آینده توریستی تجاری تغییر چشمگیری کند.
با احتمال رکود اقتصاد دنیای پس از همه گیری، بسیاری از مشاغل، مجبور به یافتن راه هایی برای کاهش هزینه ها برای ادامه فعالیت تجاری خود هستند؛ بنابراین، کاهش سفرهای کاری غیرضروری، یکی از گزینه هایی است که مشاغل در نظر خواهند گرفت.
در زمان عدم امکان ادامه سفر بین کشورها، بسیاری از مشاغل همچنین به سرعت به گزینه های دیگری مانند کار از راه دور، استفاده از برنامه های جلسات آنلاین برای انطباق با بحران و مطابقت با مقررات فاصله فیزیکی روی می آورند.
موارد فوق، در بهبود سفرهای تجاری در آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پیش بینی ها و انتظارات متفاوتی برای تاب آوری سفرهای کاری وجود دارد، اما بیشتر پیش بینی ها نشان می دهد که بهبود این بخش کندتر از سفرهای تفریحی است.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته شرکت مک کینزی (معتبرترین شرکت مشاور مدیریت دنیای)، مدیران و راهنمایی کنندگان سفرهای دنیای بر این باورند که سفرهای تجاری ممکن است به تدریج در مرحله هایی بهبود یابند. احتمالا سفرهای تجاری داخلی ابتدا از سر گرفته می شوند اما سفرهای تجاری بین المللی برای بهبودی به زمان بیشتری احتیاج دارند، زیرا محدودیت های سفر بسیاری از دولت ها و همچنین قرنطینه اجباری همچنان پیچیده بوده و آسیب هایی ایجاد می نماید.
با توجه به اهداف این سفر، سفرهای تجاری ضروری و جلسات حضوری مشتری می توانند زودتر بهبود یابند. گردهمایی ها یا رویدادهایی که شرکت کننده زیادی دارند، نمی توانند در کوتاه مدت بهبود یابند، زیرا برای برگزاری آن ها احتیاج به اقدامات ایمنی بیشتری است.
از سرگیری سفرهای تجاری در بعضی از بخش ها، مانند خدمات حرفه ای یا خرده فروشی که بیشتر تحت تاثیر بیماری کووید- 19 قرار دارند، کندتر از بخش های صنعتی و تولیدی خواهد بود.
استوارت میدلتون، مدیر ارشد Skyscanner بر این باور است که بازگشت به سفرهای تجاری، احتیاجمند چندین سال زمان خواهد بود و ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسد.
وی گفت: اقتصاد سفرهای هوایی اساسا در حال تغییر است، شرکت های هواپیمایی که برای بخش عمده ای از سود خود به گروه تجاری متکی هستند، باید بازاندیشی داشته باشند تا راهبردهای آن ها دوباره تنظیم گردد.
دورکاری و پروازهای اختصاصی، موردتوجه است، اما درنهایت، نوآوری (در بلیت، قیمت گذاری و تجربه کلی) کلید گرایش دوباره توریستان تجاری خواهد بود. در درجه اول، اطمینان از رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی برای کوتاه مدت اهمیت دارد، اما انتظار می رود، ابهام در سفرهای تجاری و تفریحی، گرایش کلیدی است که طی چند سال آینده شاهد آن باشیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا