واقعیت هایی در خصوص ویتامین دی

به گزارش وبلاگ ستاره، ویتامین D برای سلامت ما بسیار مفید است. ویتامین D به حفظ سطح کلسیم و فسفر در بدن یاری می نماید. در اینجا اطلاعاتی در خصوص منابع ویتامین D و علایم کمبود آن در بدن ارائه شده است.

واقعیت هایی در خصوص ویتامین دی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ویتامین D برای سلامت ما بسیار مفید است. ویتامین D به حفظ سطح کلسیم و فسفر در بدن یاری می نماید. در اینجا اطلاعاتی در خصوص منابع ویتامین D و علایم کمبود آن در بدن ارائه شده است.

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است. ویتامین D به دو شکل اصلی وجود دارد: ویتامین D2 که در گیاهان یافت می گردد و ویتامین D3 که به وسیله قرارگیری در معرض نور خورشید و مصرف مواد غذایی تأمین می گردد. ویتامین D ماده شیمیایی بسیار مهمی در بدن است که کلسیم را از مواد غذایی گوارش شده در معده به جریان خون منتقل می نماید و سبب تقویت استخوان ها می گردد.

اهمیت ویتامین D

ویتامین D به حفظ غلظت طبیعی کلسیم و فسفر برای داشتن استخوان هایی سالم یاری می نماید. ویتامین D به کنترل تأمین کلسیم میان استخوان ها و خون و برعکس یاری می نماید. ویتامین D بعلاوه برای رشد استخوان ها و بازسازی آن ها به وسیله استئوبلاست ها و استئوکلاست ها لازم است. ویتامین D بعلاوه نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد نرمی استخوان در بچه ها ایفا می نماید. ویتامین D به مقابله با افسردگی ، سرطان پروستات ، سرطان سینه ، پوکی استخوان ، فشار خون بالا و بعضی بیماری های قلبی و عروقی یاری می نماید و فعالیت ضد توموری بدن را افزایش می دهد.

منابع ویتامین D

برخلاف ویتامین های دیگر ، مواد معدنی ، چربی ها و کربوهیدرات ها، ویتامین D به دو طریق در بدن فراوری می گردد.

مصرف مواد غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم همواره برای جلوگیری از ایجاد کمبود ویتامین D توصیه می گردد. منابع اصلی ویتامین D عبارت است از غلات ، سریال های صبحانه ، شیر ، نان ، آب پرتقال و کراکرها. ماهی هایی مانند ماهی آزاد و ساردین ، جگر ، زرده تخم مرغ و قارچ هم سرشار از ویتامین D است

قرارگیری در معرض نور خورشید

بدن انسان بعلاوه با قرارگیری در معرض نور خورشید می تواند ویتامین D فراوری کند. نور فرابنفش خورشید سنتز ویتامین D در پوست را فعال می نماید. با قرار گیری 20 - 30 دقیقه در معرض نور خورشید، در حدود 20000 واحد بین المللی ویتامین D فراوری می گردد.

مکمل های ویتامین D

اگر نتوانید به وسیله رژیم غذایی به میزان کافی ویتامین D دریافت کنید، می توان به وسیله مکمل ها احتیاج بدن را برآورده کرد. به افراد سالمند و دارای پوست تیره توصیه می گردد ویتامین D بیشتری مصرف نمایند.

کمبود ویتامین D

بدن برای عملکرد طبیعی روزانه حداقل به 200 واحد ویتامین D احتیاج دارد. کمبود ویتامین D اندام های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد مسائل مختلفی گردد. کمبود ویتامین D بعلاوه استخوان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث نازک و نرم شدن آن ها می گردد. این ویتامین با دیابت و چاقی هم مرتبط است.

کمبود ویتامین D باعث ایجاد نرمی استخوان می گردد. نرمی استخوان بیماری است که باعث تحلیل رفتن استخوان ها به خاطر تراکم پایین توده استخوانی می گردد. افرادی که از این بیماری رنج می برند قادر به تحمل وزن بدن خود نیستند. نرمی استخوان بیشتر در بچه ها شیوع دارد.

استئومالاسی بیماری است که به خاطر نرم شدن استخوان ها در نتیجه کمبود ویتامین D در بزرگسالان دیده می گردد. کمبود ویتامین D بعلاوه باعث ایجاد اسهال ، احساس سوزش در دهان ، عفونت گلو ، بی خوابی و مسائل چشمی می گردد. کمبود ویتامین D بعلاوه جذب کلسیم به وسیله استخوان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث پوکی استخوان یا از بین رفتن توده استخوانی می گردد که منجر به شنماینده شدن استخوان ها می گردد. کمبود حاد ویتامین D می تواند به اسکیزوفرنی منجر گردد.

ویتامین D برای سلامت بدن بسیار مهم است. رژیم غذایی مغذی حاوی مقادیر کافی ویتامین D باید ضروری در نظر گرفته گردد. قرارگیری در معرض نور خورشید به مدت حداقل 10 - 20 دقیقه در روز روش آسانی برای حفظ سطح ویتامین D بدن است و به سلامت بدن یاری می نماید.

منبع: راسخون

به "واقعیت هایی در خصوص ویتامین دی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت هایی در خصوص ویتامین دی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید