کروسان چیست؟ از تاریخچه تا طرز تهیه انواع کروسان

به گزارش وبلاگ ستاره، کروسان یا کروسانت یک نوع شیرینی کَره ای و ترد و خوشمزه است که در تمام دنیا به عنوان یکی از پرطرفدارترین نان ها شناخته می گردد. در ابتدا شاید کروسان را بتوان یک نوع شیرینی دانست ولی در اصل، یکی از انواع نان های شیرینی است که به عنوان صبحانه سرو می گردد. در این مطلب از کتاب کاله قصد داریم بدانیم کروسان چیست و با تاریخچه و طرز تهیه انواع آن آشنا شویم. شما می توانید طرز تهیه کروسان خانگی با مغز شکلاتی را در مطالب قبلی کتاب کاله بخوانید.

کروسان چیست؟ از تاریخچه تا طرز تهیه انواع کروسان

معنی کروسان چیست؟

کروسان Croissant یک نوع نان شیرینی است که به عنوان شیرینی فرانسوی آن را می شناسیم. واژه کروسانت در لغت به معنای هلال ماه است و چندین افسانه و داستان مختلف در خصوص علت نامگذاری این خوراکی خوشمزه در ملل مختلف گفته شده است. یکی از موثق ترین داستان هایی که برای پخت این شرینی گفته می شود؛ این است که در سال 1683 امپراطوری عثمانی به وین حمله می نماید. در آن موقع، نانواهای وین در آشپزخانه های خود مشغول پختن نان بودند که متوجه حمله سپاه عثمانی به شهر می شوند.

در واقع آن ها سعی داشتند با حفر تونل به شهر وین حمله نمایند. وقتی نانواها متوجه شدند که شهر در خطر است، به سربازان اطلاع دادند و این گونه وین از حمله شبانه جان سالم به در برد. به مناسبت این پیروزی، از آن به بعد، نانی به شکل هلال ماه در اتریش پخته می شد به نام کروسانت تا همواره به یاد داشته باشند که می توانند هلال ماه پرچم دشمنشان را مانند یک شیرینی خوشمزه بخورند و از آن لذت ببرند. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که پس چرا کروسان به نانی فرانسوی معروف است؟ در ادامه همراه ما باشید تا با تاریخچه کروسان بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه کروسان نان شیرینی فرانسوی

کروسان به عنوان صبحانه به همراه مربا سرو می شود

همواره در جواب اینکه کروسان چیست می گوییم کروسان یک شیرینی فرانسوی است درصورتی که کروسان در اصل یک نوع شیرینی اتریشی است. کلمه شیرینی در زبان فرانسه از واژه Viennois ریشه گرفته که به معنای مربوط به وین است. این نشان می دهد بسیاری از شیرینی های فرانسه از کشور اتریش و شهر وین آمده است.

سرگذشت کروسان هم به همین شکل است. در اتریش و اروپای مرکزی، یک نوع شیرینی به نام کیپ فرل (Kipferl) وجود دارد که طبق اطلاعات موجود، قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی برمی شود. طبق گفته کارشناسان آشپزی و شیرینی پزی، کروسان شکل متفاوتی از کیپ فرل است که به مرور زمان انواع مختلفی از آن پخته شده است.

اولین دستورهایی که از شیرینی کروسان به دست ما رسیده، مربوط به سال 1853 میلادی است که شباهت بسیاری به دستور پختی دارد که ما امروزه از آن استفاده می کنیم.

ماجرای رسیدن کیپ فرل به فرانسه، با ازدواج ماری آنتوانت، ملکه اتریشی، و لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، شروع می شود. در سال 1770، ماری آنتوانت به عنوان ملکه به فرانسه آمد. او به غذاهای اتریشی علاقه بسیاری داشت و به همین علت آشپزخانه سلطنتی برای رضایت خاطر ملکه، نوعی خاص از کیپ فرل را پخت که ما امروزه با نام کروسان آن را می شناسیم.

برای درست کردن کروسان فرانسوی از میزان زیادی کره استفاده می شود و همین امر باعث جهانی شدن آن شده است. کروسان کره ای و ترد از سال 1920 به بعد در فرانسه بسیار رایج شد. اما ماجرای تغییر شکل کروسان به همین جا ختم نمی شود. در دوران پادشاهی ناپلئون، کره بسیار کمیاب شده بود. نانواها برای درست کردن کروسان، از مارگارین استفاده کردند و از آن موقع به بعد، نوع دیگری از کروسان شکل گرفت.

معمولا در شیرینی پزی فرانسوی، زمانی که از کره در طرز تهیه کروسان استفاده می شود، آن را به صورت هلالی می پزند اما زمانی که مارگارین ماده اولیه باشد، کروسان شکل متفاوتی دارد.

چگونه کروسان درست کنیم؟

خمیر کروسان باید به صورت چندلایه و با کره درست شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای یک کروسان عالی:

  • شیر
  • شکر
  • آرد
  • مخمر یا خمیر مایه
  • نمک
  • کره
  • زرده تخم مرغ
  • آب

برای درست کردن کروسان به مواد اولیه کمی نیاز دارید اما زمان و مهارت زیادی را لازم دارید تا کروسان بی نظیری را بپزید. در ابتدا باید تمام مواد اولیه برای خمیر نان یعنی، شیر، مخمر، آرد و شکر و کمی نمک را مخلوط کنید. خمیر حداقل به مدت 8 ساعت استراحت کند. در روز دوم که خمیر عمل آمد، باید کره را لای خمیر گذاشته و آن را تا بزنید. هر چقدر خمیر کروسان را بیشتر تا بزنید و استراحت کند، شیرینی تردتر و خوشمزه تری خواهید داشت.

خمیر کروسان را به صورت مثلثی برش دهید

در مرحله آخر، یعنی روز سوم، خمیر را برش زده، با مواد دلخواه پر نموده و در فر می گذاریم تا کروسان های ترد و طلایی آماده شوند. برای برش زدن خمیر، آن را روی سطح پهن کنید و با استفاده از چاقو، خمیر را به صورت مثلثی برش بزنید. حالا مثلث را از قسمت پهن آن به آرامی لوله کنید. برای مرحله آخر برای رومال کروسان، از مخلوط تخم مرغ و شیر بهره ببرید. شما می توانید طرز تهیه کروسان خانگی را در مطالب قبلی کتاب کاله بخوانید.

خمیر کروسان چیست؟

یک کروسان عالی، پس از پخت، لایه لایه و ترد است

زمانی که از کروسان صحبت می کنیم، بوی خوش کره و قهوه به مشاممان می رسد. شاید حتی صدای خرد شدن لایه های ترد آن را هم بشنویم و به یاد خیابان های فرانسه بیفتیم. نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف، فرهنگ مخصوص به خود را دارد. در مطلب از فنجان قهوه تا فرهنگ آن می توانید با انواع قهوه و نحوه سرو آن آشنا شوید. همانطور که گفتیم، برای درست کردن کروسان، باید از میزان زیادی کره استفاده کنیم اما درست کردن خمیر آن، دارای ریزه کاری های بسیاری است؛ به همین دلیل کروسان یکی از سخت ترین و در عین حال ساده ترین شیرینی های جهان است.

کروسان برای اینکه پس از پخت، چند لایه و لانه زنبوری باشد، باید خمیر بسیار حرفه ای و خوبی داشته باشد که از ترکیب شیر و آرد و مخمر و شکر به دست می آید. خمیر کروسان باید چندلایه و تازه باشد تا در نهایت عطر فوق العاده ای داشته باشد. شاید تا به حال کروسان را در انواع صبحانه های خارجی و صبحانه هایی که در هتل سرو می شوند، امتحان نموده باشید. ما در کتاب کاله انواع صبحانه هتل و طرز تهیه آن ها را برای شما آورده ایم.

انواع کروسان های فرانسوی

نان کروسان را می توان به عنوان ساندویچ های خوشمزه هم سرو کرد

تا اینجا یاد گرفتیم که کروسان چیست و تاریخچه آن را نیز خواندیم. حالا در این بخش قرار است با انواع کروسان آشنا شویم. کروسان فرانسوی انواع مختلفی دارد. نوع کلاسیک و اصیل آن کره ای و بدون مغز است اما کروسان شکلاتی و مربایی نیز از دیگر کروسان های پرطرفدار هستند که به عنوان دسر و میان وعده سرو می شوند. کروسان پنیری یکی دیگر از انواع خوشمزه و پرطرفدار این نان شیرینی است که به عنوان صبحانه همراه چای یا قهوه لذتی بی مانند را برای شما به ارمغان می آورد. بعلاوه در مطالب قبلی کتاب کاله، درباره قهوه و فرهنگ خوردن قهوه در کشورهای مختلف صحبت کردیم.

کروسان در کشورهای مختلف، بسته به ذائقه ملل، با طعم های مختلف پخته می شود. ما اکثرا تصور می کنیم که خمیر کروسان همواره شیرین است اما کروسان های غیرشیرین هم وجود دارند که به همراه ژامبون، بیکن یا سوسیس و سایر فراورده های گوشتی به عنوان وعده غذایی اصلی سرو می شوند. اگر می خواهید بدانید تفاوت ژامبون و بیکن در چیست، به کتاب کاله مراجعه کنید.

اگر شما زیاد اهل شیرینی نیستید، حتما انواع ساندویچ های کروسانی را امتحان کنید و از غذای خود لذت ببرید.

آیا برای درست کردن کروسان، می شود از خمیرهزارلای آماده استفاده کرد؟

بله اما اگر می خواهید کروسان ترد و بی نظیری داشته باشید، بهتر است که خمیر را خودتان تهیه کنید.

کروسان پنیری چیست؟

کروسان پنیری یکی از انواع این نان شیرینی خوشمزه است که از پنیر به عنوان مغز نان استفاده شده است و می توان آن را به عنوان صبحانه به همراه یک نوشیدنی گرم سرو کرد.

شکلات کروسان چیست؟

برای پختن کروسان شکلاتی می توان از انواع شکلات تخته ای یا نوتلا استفاده کرد. به این صورت که پس از برش زدن خمیر، میزانی شکلات را وسط خمیر گذاشته و آن را رول می کنید.

منبع: کتاب کاله

به "کروسان چیست؟ از تاریخچه تا طرز تهیه انواع کروسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کروسان چیست؟ از تاریخچه تا طرز تهیه انواع کروسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید